خبرگزاری کار ایران

رستم زاده مطرح کرد:

کرونا بهترین فرصت برای خودنمایی مشاغل خانگی/ اغلب متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی در آذربایجان غربی بانوان هستند

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۴۶۶

مدیر طرح ملی مشاغل خانگی آذربایجان غربی گفت: فراگیری کرونا بهترین فرصت برای خودنمایی مشاغل و کسب و کارهای خانگی را فراهم کرده است.

به گزارش ایلنا، امین رستم‌زاده در نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در ایام کرونا که به همت جهاد دانشگاهی ویژه زنان کارآفرین و فعالان حوزه کسب و کار خانگی به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: بیماری کرونا بر بسیاری از کسب و کارها تاثیرات مخربی داشته است.

وی اضافه کرد: این ایام و دستگاه‌های متولی با یک کار تیمی مشترک با راهبری و اتصال متقاضیان و پیشرانان  این حوزه همانند طرح ملی مشاغل خانگی می‌توانند با همفکری و مشارکت، الگویی بومی متناسب با شرایط کرونایی حاکم بر جامعه برای کسب و کارهای خانگی ترسیم کنند تا هم حمایتی بر اقتصاد خانوارها بوده و هم اقتصاد متاثر از کرونا توان احیا برای رسیدن به نکته آغاز ریزشی ما قبل را داشته باشد.

مدیر طرح ملی مشاغل خانگی آذربایجان غربی اضافه کرد: یکی از بهترین نسخه‌های کاهش نرخ بیکاری توجه و حمایت کیفی با برنامه از مشاغل خانگی و الزامات آن است.

رستم‌زاده تصریح کرد: امروزه توجه به زنان و مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، یکی از معیارهای مهم در تحقق اسناد توسعه کشورها تلقی می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: زنان نقش موثر و کلیدی در اقتصاد خانواده و ترسیم الگوی مصرف خانواده دارند از این رو علاوه بر اینکه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور می توانند داشته باشند الگوی تولید در کشور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند لذا با تکیه بر اهمیت و نقش سازنده و موثر بانوان در توسعه کسب و کارهای خانگی نقش این قشر در توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خانواده و به تبع آن جامعه در مباحث مختلف بیش از پیش پررنگتر و حایز اهمیت و نیازمند توجه جدی است.

وی اظهار کرد: امروزه تغییر ارزش های اجتماعی و تمایل به ارتقای کیفیت و سبک زندگی و رفاه اقتصادی و همچنین نیاز به استقلال کاری در کسب و کار و در کنار خانواده بودن، منجر به گرایش هر چه بیشتر بانوان به مشاغل خانگی شده است.

وی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ملی کشورها اظهار کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، کسب و کار خانگی را به عنوان بخشی از فرایند توسعه در مدل پیشرفت خود به صورت کیفی جاگذاری و پیش بینی کرده اند.

رستم زاده با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین مشاغل خانگی و رشد ضریب اشتغال‌ یک کشور وجود دارد، اظهار کرد: 30 درصد کسب‌وکارهای خرد و متوسط دنیا از جنس مشاغل خانگی است به طوری که این ظرفیت بی بدیل اشتغال آفرینی در کشور نیازمند بازاحیا و کالبد شکافی علمی و عملی مجدد است که این نهاد قدم های ارزشمندی در این راستا با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی برداشته است و نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه همه وزارتخانه ها و دستگاهها در همه سطوح است.

وی با اشاره به اینکه باید از طریق خروجی مشاغل خانگی نیاز صنایع بزرگ به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را حل کرد، خاطرنشان ساخت: در فضای کسب و کار جهانی با احصاء تامل و مطالعه در مولفه های مختلف عارضی از جمله محیط حقوقی کسب و کارها و یا محیط های ناشناخته و مغفول دیگر و برنامه ریزی خلاقانه بر این محیط‌های مهم اثربخش، محرک های خوبی برای کیفی‌سازی مشاغل خانگی به شکل علمی و عملی نسخه پیچی کرده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امروزه کارشناسان تخمین می زنند مشاغل خانگی بیش از 40 درصد نیاز اشتغال کشورهای فعال در این حوزه را پوشش می دهد، گفت: سمت و سو دادن محیط کسب و کارها به سمت مشاغل خانگی بسیار ظریف پیچیده و مهم است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد آثار و پیامدهای ورود زنان به عرصه مشاغل خانگی اظهار کرد: کسب استقلال مالی، خود اتکایی و ایجاد نوعی احساس توانمندی در زنان، تغییر رفتارهای اقتصادی زنان و کمک به رشد اقتصادی خانوار، ارتقاء نقش و پایگاه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس از پیامدهای ورود زنان به عرصه مشاغل خانگی است.

وی با اشاره به اینکه اکثر متقاضیان واقعی مشاغل خانگی بانوان بوده و نصف این تعداد نیز سرپرست خانوار هستند، خاطرنشان کرد: این مهم یک فرصت برای توجه جدی تر، انسانی تر، اخلاقی تر و بسیار ویژه تر همه مسئولان به این حوزه اشتغال آفرینی بوده و در ضمن محدود کردن مشاغل خانگی به زنان نیز آسیب های خاص خود را دارد که با توجه به شیوع کرونا به نظر می رسد رغبت مردان هم نسبت به گذشته بیشتر شده است اما باید بر روی بحث تبلیغات نوین فضای سایبری و مثلا اینفلوینسر مارکتینگ که می تواند برای مشاغل خانگی بسیار مهم باشد مدل بومی تر متناسب با هر شغل طراحی، تدوین و اجرایی شود و آسیب شناسی هم صورت پذیرد تا ارزش افزوده این نوع مشاغل متعادل تر و عادلانه تر تسهیم شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز