خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد ؛

دپوی « سیب » باغداران آذربایجان غربی در کنار جاده‌های استان/ ارزان فروشی سیب‌ها به دلالان به دلیل فاسد شدن محصول

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۸۰۱

هر سال با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب ، داستان تکراری نبود بازار مناسب ،الگوی مناسب کشت و سورت و بسته ‌بندی محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه های حمل و نقل و... برای باغداران آذربایجان غربی آغاز و با ضرر باغداران و هدررفت بخش زیادی از سرمایه های کشاورزی استان پایان می یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا هر ساله با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب در آذربایجان غربی،  مسئولان مربوط با تشکیل جلسات متعدد  تلاش خود را برای نجات دسترنج باغداران  انجام می دهند اما سرانجام سیب‌ها یا کنار جاده ها و یا داخل سردخانه ها فاسد می شوند.

در این بین برخی از کشاورزان محصول خود را سرموقع به فروش می رسانند اگر کسی نیز آشنایی در بخش اقتصاد دولت داشته باشد می تواند به صورت تضمینی سیب خود را فروخته و پول خود را تحویل بگیرد.

امسال بنا به دستور مسئولان دپوی سیب در کنار جاده‌ها ممنوع شده است اقدامی زیبا که با توجه به مهیا نبودن زیرساخت‌ها و شاید برخی باغداران را با مشکلات متعدد روبرو ساخته است.

ولی با تمام دستوراتی که مسئولان برای جلوگیری از دپوی سیب در کنار جاده ها صادر کردند امسال نیز مانند سالهای گذشته شاهد دپوی سیب کشاورزان در کنار جاده‌های استان هستیم.

انباشت سیب کنار جاده ها ممنوع است

رسول جلیلی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار کرد: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۵۲ مرکز خرید ، کار خرید را بر عهده دارند که ۳۷ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی و مابقی بخش خصوصی است.

جلیلی،با بیان اینکه نظارت‌ها برای جلوگیری از انباشت سیب صنعتی در کنار جاده‌ها توسط دستگاه‌های مسئول انجام خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه حریم جاده‌ها با انباشت سیب‌های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده ها می‌شود ، لازم است دستگاه های مربوطه نسبت به پاکسازی جاده و رفع این موضوع اقدام کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بر اساس قانون نیز تولید کنندگان مواد غذایی موظفند تا مواد اولیه خود را از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه کنند، اضافه کرد: خرید تدریجی کنار جاده‌ای باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و ایجاد سیمای ناموزون برای استان می شود.

وی بیان کرد: می‌توان محصول سیب زیر درختی صنعتی در مراکز بهداشتی و مجوز دار را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد چرا که نگهداری مواد اولیه در شرایط استاندارد موجب تولید محصول با کیفیت می‌شود.

استمرار بازرسی  روزانه برای برخورد با متخلفان انباشت سیب

ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در گفت وگو با ایلنا، با اعلام این خبر افزود: این گشت‌ها به صورت روزانه با متخلفان انباشت سیب در حاشیه جاده ها در فصل خرید و فروش و نیز برداشت این محصول برخورد و بر این اساس تاکنون امسال ضمن تذکرهای متعدد به افراد متخلف،  ۵۰ مورد برخورد قانونی با اخذ دستور قضایی داشته‌ایم.

 شکری با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر انباشت سیب در حریم قانونی راه‌ها یکی از موضوعات مورد گلایه این اداره کل است، ادامه داد: حریم قانونی در بزرگراهها 38 متر، در راه روستایی نیز 12 متر است که هرگونه انباشت در این محدوده قابلیت تذکر توسط گشت های راهداری را دارد ولی شاهد هستیم برخی انباشت‌ها در انتهای حریم قانونی انجام می‌شود  که خارج از حیطه اختیارات اداره کل راهداری بوده و نیازمند تدابیر ویژه است.

وی افزود: جمع آوری سیب های زیردرختی انباشت شده در جاده ها نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه است تا از ایجاد چهره نامناسبت در حاشیه جاده‌ها و بروز خطرات ناشی از انباشت این محصول در حریم راه برای رهگذران جاده ای جلوگیری شود و جهاد کشاورزی باید با اقدامات فرهنگ‌سازی باغداران و صاحبان صنایع تبدیلی را مجاب به خریدوفروش سیب صنعتی در مراکز بهداشتی کند چراکه حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و فرهنگ‌سازی از سوی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است.

انباشت سیب در کنار جاده‌های آذربایجان غربی ممنوع است

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایلنا، با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های این استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار داشت: باغداران نمی‌توانند روزانه سیب زیردرختی خود را به علت طولانی بودن روند ریزش محصول و نیز کم بودن آن به کارخانه بفروشند، بنابراین باید به دلالان تحویل دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ فقره مجوز جمع‌آوری سیب زیردرختی در استان آذربایجان غربی صادر شده که با استقبال باغداران روبرو نبوده است.

کرامتی یاداور شد: باغداران استان امسال با برداشت بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: بیشترین میزان سیب تولیدی آذربایجان غربی مربوط به ارومیه است و شهرستان‌های اشنویه، سلماس و مهاباد به ترتیب در رتبه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز