خبرگزاری کار ایران

سایه سنگین کرونا بر روی کسب و کار دستفروشان ارومیه/کرونا دلیل افزایش مشاغل کاذب شهری

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۳۱۰

نزدیک به هشت ماه است که ویروس کرونا در کشور حاکم شده و بر فعالیت تمامی مشاغل و به ویژه دستفروشان سایه انداخته و کسب و کار‌های آنان را بی‌رمق کرده و معیشت این قشر را بیش از پیش در تنگنا قرار داده است.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، ویروس کرونا تغییر و تحولات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی کشانده، برخی افراد شغل خود را از دست داده و بسیاری از اقشار جامعه به شکل‌های مختلف متضرر شده‌اند. یکی از این اقشار دستفروشان هستند که ویروس کرونا بر فعالیت آنها سایه انداخته است، با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و تورم ناشی از آن بسیاری از طریق دستفروشی امرار معاش و گذران زندگی می‌کردند.

این قشر کسانی‌اند که نه سرمایه، نه پشتوانه مالی، نه بیمه و نه تشکل خاصی دارند که بتوانند از آنها حمایت کنند تنها سرمایه آنها همان کالایی است که با زحمت تامین کرده و با امید سود‌آوری می‌فروشند. در این روزها بعضی به صورت جسته و گریخته فعالیت خود را در برخی نقاط شهر از سر گرفته‌اند و آرزویشان آغاز فعالیت و رونق کسب و کارشان مثل سابق است.

بسیاری از دستفروشان نان‌آور خانواده هستند و مسئولان باید تسهیلات و تمهیدات لازم را در این روزهای سخت برای آنان فراهم کنند، برخورد فیزیکی و خشن که با دستفروشان به خاطر سد معبر کردن آنها صورت می‌گیرد اصلا مناسب نیست‌. اگر آنها ساماندهی ‌شده و در مکان‌های خاصی که برای شهروندان مزاحمت نداشته باشد مستقر شوند می‌توانند به راحتی کار کنند. متاسفانه دستفروشی در طول چند سال اخیر با کاهش قدرت خرید خانوارها و رشد و بیکاری افزایش یافته و با شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از کارگرانی که بیکار شده‌اند نیز به سمت دستفروشی رفته‌اند.

اصرار چندانی برای جمع‌آوری دستفروشان نداریم

حسین پناهی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه در گفت وگو با ایلنا اظهار داشت: ایجاد امنیت و آسایش و رفاه شهروندی یک امر ضروری و مهم برای شهروندان است مسئولان نیز باید برای رفع مشکلات اجتماعی به ویژه ساماندهی مشاغل شهری و رفع سد معبر تلاش کنند.

پناهی افزود : با توجه به اینکه کرونا بیشتر مشاغل بخصوص بازاریان و دستفروشان  را تحت تاثیر قرار داده اصراری برای ساماندهی دست فروشان سطح شهر وجود ندارد و جلسه ای نیز برگزار نمی شود چرا که بیشتر این افراد از روی نیاز به این شغل روی آورده اند و دنبال کسب روزی حلال هستند.

پناهی با بیان اینکه در این روزهای کرونایی فشار اقتصادی روی مردم زیاد است افزود: در این شرایط نمی‌توانیم بر خوردی جدی با پدیده دست فروشی و جمع آوری بساط این عده انجام دهیم  زیرا قصد ما جمع آوری بساط این عده و آسیب زدن به درآمد آنها نیست.

شهروندان سد معبر را به ۱۳۷ اطلاع دهند

امیر سحابی معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی و قانونی شهرداری ها رفع کردن موانع و برطرف کردن عوامل مسدود کننده معابر است، عنوان کرد:  شهرداری ارومیه همواره در صدد رفع موانع و برطرف کردن عوامل مسدود کننده معابر در نقاط مختلف شهر و به ویژه هسته مرکزی شهر که جزو مطالبات مردمی بوده، است.

وی بیان کرد: سد کنندگان معابر به ویژه مغازه‌دارانی که جلوی در مغازه خود را سد کرده‌اند جمع آوری می شوند.

معاون خدمات شهری شهردار ارومیه خاطر نشان کرد:  شهروندان می توانند درصورت مشاهده هر گونه سد معبر باسامانه 137 شهرداری ارومیه در ارتباط باشند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز