خبرگزاری کار ایران

بافت اصلی و تاریخی شهر سلماس باید حفظ و نگهداری شود/سلماس تنها شهر شطرنجی در ایران

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۱۳۷

رییس میراث فرهنگی شهرستان سلماس گفت:سلماس تنها شهر شطرنجی ایران است که بافت اصلی و تاریخی ان باید حفظ و نگهداری شود.

افراسیاب گراوند در گفتگو با ایلنا با اشاره  به اهمیت بافت تاریخی سلماس گفت: باید بافت اصلی و تاریخی شهر را حفظ و نگهداری کرده و در صورت همکاری همه دستگاه‌های شهری می‌توان نسبت به ثبت بافت تاریخی شهر سلماس اقدامات موثری انجام داد تا هسته تاریخی شهر به همان شکل اصلی محفوظ بماند.

وی افزود:بعد از زلزله مهیب شهرستان سلماس این شهر به صورت شطرنجی ساخته شده به صورتیکه کمتر کوچه ای در این شهر دیده می شود و در ساخت این شهر از خیابان های وسیع استفاده شده است.

گراوند با بیان اینکه در بافت شهری سلماس از آپارتمان سازی استفاده نشده است افزود:در ساخت این شهر از خانه های با متراژ بالا و همچنین برای رفت و آمد از  خیابان ها به جای کوچه های  باریک استفاده شده است. 

  گراوند افزود: مجموعه تاریخی و فرهنگی روستای هفتوان شامل، کلیسای منقوش سورپ‌گئورگ و بقایای یک آمفی‌تئاتر است که کلیسای سورپ‌گئورگ معروف به کلیسای هفتوان مربوط به قرن 18 میلادی بوده و در ۳کیلومتری شهرستان سلماس واقع شده که دارای تزئینات نقاشی بی‌نظیر و منحصر به فردی است.

وی افزود: این کلیسا که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده  و در ساخت آن از سنگ های  سیاه آذرین تراش دار استفاده شده است این بنا در زلزله سلماس آسیب زیادی دید ولی بعد از آن چند بار مرمت شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سلماس با اشاره مرمت های این بنای تاریخی ارزشمند تصریح کرد: در یکی از این مراسم مرمت، مرمتگران نقاشی های دیواری ارزشمندی در این کلیسا پیدا کردند که  امسال میراث فرهنگی شهرستان سلماس  مرمت نقاشی های روی دیوار این کلیسا را آغاز کرده است.

وی به بنای مخروبه ای در جوار کلیسا اشاره کرد و گفت: این بنای به جا مانده از بقایای سر در تئاتر هفت وان است، که در زمان اشغال ایران توسط روس ها در سال ۱۹۱۴ ساخته شده و از آن در تاریخ به  عنوان اولین آمفی تئاتر ساخته شده در ایران نامبرده می شود.

وی افزود:از باروهای قدیمی این مجموعه، فقط بقایای باروی جبهه شمالی که سازه‌ای چینه‌ای و خشتی، است ،باقی‌مانده که در راستای حفاظت و صیانت از این سازه تاریخی، مرمت آن در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز