خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد:

پیش بینی برداشت 72 کیلوگرم زعفران از مزارع آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۱۸۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش‌بینی برداشت 72 کیلوگرم زعفران از مزارع زیرکشت این محصول در استان خبر داد و گفت: کشت محصول زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه ‌است.

به گزارش ایلنا، رسول جلیلی با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود ،گفت : در طی چند سال اخیرسطح زیر کشت این محصول در استان به حدود 48 هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین 2 کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است و امسال نیز پیش بینی می شود حدود 8 هکتار به این سطح اضافه شود.

جلیلی افزود: با توجه به وجود میکرو کلیماهای مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان شروع شده و رو به افزایش است.

وی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصول جایگزین و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می رود.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 70 کیلوگرم از مزارع زیر کشت این محصول ، زعفران برداشت شد که شهرستانهای ارومیه ، نقده، میاندواب ، شوط، پیرانشهر و سلماس بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است ، توصیه می شود .

وی تصریح کرد: پیاز زعفران در موقع کشت، همه ساله توسط شرکت های خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند عرضه می‌شود و متقاضیانی که در سطح انبوه نسبت به کشت زعفران اقدام کنند، به استان خراسان جنوبی جهت تهیه پیاز معرفی می شوند.

به گزارش ایلنا، گل این گیاه در مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود و در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است، به خوبی رشد می کند. مقاومت این گیاه در مقابل سرما زیاد بوده ولی چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است طبعاً در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد . 

در دوره خواب یا استراحت گیاه ( تابستان ) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابر این کشت و کار در مناطق پر باران (شمال) و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست . اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که ضمناً در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز