خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خبرداد:

۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۲۴۹

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از پیشرفت ۷۵ درصدی مرکز آینده پژوهی در یاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایلنا،صبح امروز  نشست خبری پروژه ملی احیای دریاچه ارومیه با حضور مدیر دفتر امور استان‌های ستاد احیای دریاچه و مدیران دستگاه‌های ذیربط در سالن مطالعات و پژوهش دریاچه در دانشگاه ارومیه  برگزار شد.

در این نشست مدیران ادارات محیط زیست،جهاد کشاورزی، ستاد احیا دریاچه ارومیه، آب و فاضلاب شهری، آب منطقه ای و نماینده مدیر کل مدیریت بحران حضور داشتند، هر کدام از مدیران به عملکرد دستگاه خود در جهت احیای دریاچه ارومیه اشاره کردند.

 درختکاری در ۴۸۰ هکتار از کانون ریزگردها در حوضه دریاچه ارومیه

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به بیان عملکرد اداره کل محیط زیست استان اشاره کرد و افزود: برای مبارزه با ریزگردهای حاصل از خشکی دریاچه ارومیه ۴۸۰ هکتار از کانون ریز گردها درختکاری انجام شده است.

نظری افزود: مهمترین نیاز در بحث محیط زیست  دریاچه ارومیه   تامین حق آبه مورد نیاز تالاب ها و دریاچه است که تاکنون بیش از ۲۵۸ میلیارد ریال در این مورد اعتبار تخصیص یافته است.

وی با اشاره به عملکرد این اداره در سال جاری گفت:عملیات حفاظت از چرای دام ،لایروبی و زه کشی انهار منتهی به تالاب ها احداث سطوح آبگیر و آبشخور ها از جمله اقدامات این اداره کل طی امسال است.

وی همچنین از تاسیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه  خبر داد و گفت: این مرکز با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی و با اعتبار بالغ بر ۴ میلیارد و پانصد میلیون تومان تا سه ماه آینده به اتمام و بهره برداری می رسد.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزان آذربایجان غربی

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این نشست از صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب کشاورزی در استان خبر داد.

کرامتی گفت:از زمان اجرای طرح های احیای در یاچه ارومیه تاکنون ۲۹۰ میلیارد متر مکعب که شامل ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزان استان می شود صرفه جویی شده است.

وی همچنین از اجرای طرح های شبکه آبیاری نوین در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود:تاکنون این طرح  در ۱۶ هزار و ۵۰۳ هکتار از اراضی استان با اعتباری بالغ بر ۴۷۵ میلیارد تومان اجرا شده و موجبات صرفه‌جویی ۱۲۴میلیون متر مکعبی آب در مزارع و باغات را فراهم کرده است.

بوته کاری در بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی حوزه دریاچه ارومیه

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه توسط این اداره گفت: از سال ۹۳ تاکنون در مجموع دو هزار و ۷۷ هکتار از اراضی حوزه دریاچه ارومیه بوته کاری انجام شده است.

قاسمی همچنین از اجرای عملیات سیستم چرا در اراضی استان خبر داد و افزود: از سال ۹۳ تاکنون در ۲۵۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان این سیستم به اجرا در امده است که موجب جلوگیری از چرای بی رویه در این اراضی شده است.

انتقال ۱۰۵ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه

مدیر عامل شرکت  آب و فاضلاب آذربایجان غربی از اجرای ۱۲ پروژه در ۹ شهرستان حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت:با اجرای این طرح تاکنون ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه منتقل شده است.

وی افزود: از سال ۹۳ و با اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه ظرفیت تصفیه خانه های استان ۴۲ میلیون متر مکعب افزایش یافته و در این مدت یک هزار و صد کیلومتر شبکه جمع آوری پساب  استاندارد و ۳۰ واحد ایستگاه پمپاژ با هزینه کرد ۲۰۴ میلیارد تومان اجرا شده است.

لایروبی ۱۰۱ کیلومتر از رودخانه های آذربایجان غربی

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به طرح لایروبی انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه گفت: ۱۰۱ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده و ۱۵ کیلومتر نیز در حال اجرا است .

رهبر دین افزود : در طول اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه که از سال ۹۳ آغاز شده است مقدار ۶ میلیارد متر مکعب با اولویت آب شرب و محیط زیست از سد های استان به دریاچه ارومیه رها سازی شده است.

وی در خصوص رهاسازی مقدار آب  امسال از سدها به سمت دریاچه ارومیه نیز گفت: در سالجاری یک میلیارد و ۱۰۰ متر مکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز