خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان مطرح کرد:

به ازای هر 45 هزار نفر یک کتابخانه در آذربایجان غربی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۸۱۳

مدیرکل امور کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی گفت: به ازای هر 45 هزار نفر یک کتابخانه در استان وجود دارد که نسبت به شاخص کشوری از سطح پایینی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، خدیجه معصومی با اشاره به پایین بودن شاخص کتابخانه‌ای و کتابخوانی در استان، اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی تنها مراکز فرهنگی هستند که به همه اقشار جامعه خدمات ارائه می‌دهند در حالی که سایر مراکز فرهنگی، مخاطب عمومی ندارد و تنها به قشر محدود و خاصی ارائه خدمات می‌کنند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی با اشاره به پایین بودن شاخص‌های کتابخانه‌ای و کتابخوانی در آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: شاخص برخورداری کتابخانه در سطح کشور به ازای هر 100 نفر 8 مترمربع است که این شاخص در استان 140 سانتیمتر فضای کتابخانه‌ای است که در حدود یک پنجم شاخص استاندارد بوده و جبران این موضوع به اهتمام جدی مسئولان نیاز دارد.

معصومی اضافه کرد: با توجه به استاندارد کشوری به ازای هر 25هزار نفر، یک کتابخانه وجود دارد که این آمار در آذربایجان‌غربی به ازای ۴۵ هزار نفر یک کتابخانه است.

وی بیان کرد:  در سطح استان ۷۱ باب کتابخانه عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی هستند و ۲۴ باب کتابخانه از نوع مشارکتی و مستقل و سه باب کتابخانه مستقل یا پانسیون مطالعاتی در استان زیر نظر اداره کتابخانه های عمومی فعالیت می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب در کتاب خانه‌های عمومی استان وجود دارد که به ازای هر 100 نفر جمعیت استان 44 جلد کتاب در قفسه‌های کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده است که این شاخص در کشور 250 جلد است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خلاء در رابطه با این نهاد، عدم آشنایی مردم با نهاد کتابخانه‌های عمومی است و در این راستا اولویت اول نهاد کتابخانه‌های عمومی شناساندن این نهاد به مردم و مسئولان است و هدف بعدی افزایش برخی شاخص‌ها مانند افزایش سرانه مطالعه، فضای کتابخانه‌ای، ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مناطق محروم و جذب اعتبار برای نهاد است.

معصومی با اشاره به برنامه‌های نهاد در دوران شیوع کرونا و قرنطینه خانگی، بیان کرد: راه اندازی  پویش هر خانه یک کتابخانه، برگزاری جشنواره رضوی با مشارکت 26 هزار نفری، برگزاری مسابقه خلاصه‌نویسی، راه‌اندازی شبکه کتاب‌خوانان حرفه‌ای،تهیه اقلام فرهنگی و بهداشتی در مناطق زلزله‌زده قطور و اهدای کتاب به پرسنل بیمارستان طالقانی از جمله اقدامات انجام شده در این دوران بود.

مدیر کل امور کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی با اشاره به پروژه‌های  در حال ساخت در آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: در حال حاضر، کتابخانه علامه دهخدا میاندوآب تنها کتابخانه در حال ساخت در سطح استان است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: امید است آغاز نخستین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه با مشارکت فعالان رسانه‌ای و هم‌افزایی با آنها موجب افزایش سرانه مطالعه در استان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز