خبرگزاری کار ایران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

فرسودگی 40 درصد درختان باغات آذربایجان ‌غربی

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۶۶۲

مدیر باغبانی سازمان‌جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی گفت: با توجه به فرسوده‌ بودن ۴۰ درصد باغ‌های استان با بهره‌وری اقتصادی ناکافی، جایگزین کردن این باغات با استفاده از نهال‌های با پایه رویشی می‌تواند نقش مهمی در افزایش راندمان تولید داشته باشد.

به گزارش ایلنا، عزیز امانی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون اصله نهال به روش کشت بافت گیاهی در آذربایجان ‌غربی تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می‌شود، اظهار داشت: با توجه به فرسوده‌ بودن ۴۰ درصد باغ‌های استان با بهره‌وری اقتصادی ناکافی، جایگزین کردن این باغات با استفاده از این نهال‌های با پایه رویشی می‌تواند نقش مهمی در افزایش راندمان تولید و ارتقای سطح کیفی محصولات ایفا و میزان محصول را تا 2 برابر افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه بالای یک میلیون نشای انواع گیاهان دارویی از جمله گل محمدی به روش کشت بافت گیاهی در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: کشت‌ بافت یکی از علوم پیشرفته دنیاست که  آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در کشور است و تاکنون در بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از این نوع نهال کشت شده و سالانه یک میلیون اصله پایه و نهال به روش کشت بافت گیاهی در این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

امانی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل دارا بودن خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب یکی از پیشتازان محصولات باغی دانش بنیان در کشور به شمار می‌رود و هم‌اکنون ۳ واحد کشت بافت تولید نهال در آن فعال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: احداث باغ‌های مدرن و متراکم، همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت، افزایش بهره‌وری مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید میوه، کاهش دوره نونهالی و عملکرد در هکتار بیشتر، حفظ خصوصیات گیاه مادری در محصولات تکثیری، افزایش مقاومت به برخی آفات و بیماری‌ها، بهبود رشد در انواع مختلف خاک و عدم سال‌آوری در انواع درختان نظیر سیب را از مزایای نهال‌های با پایه‌های رویشی است.

وی تاکید کرد: با توجه با احداث سالانه حدود هزار هکتار باغ جدید در خارج از حوزه دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی استفاده از این نوع نهال می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سایر نهال‌ها باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه رویکردهای کمیته نهال استان برای توسعه باغداری مدرن است، ادامه داد: باغداری مدرن دارای عملکرد بالا و کیفیت مطلوب است و هزینه تولید پایین و ایجاد قابلیت رقابت با کشورهای رقیب از مزایای این شیوه در باغداری است.

امانی با اشاره به اینکه استفاده از نهال‌های استاندارد موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است، یادآور شد: ما به دنبال توسعه کشت نهالی هستیم که سال‌آوری آن کاهش یافته و از سال دوم محصول دهد و این با رعایت اصول فنی ممکن می‌شود.

به گزارش ایلنا، آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی باغی  است که از این میزان بیش از ۱۰۴ هزار هکتار بارور است از باغ‌های این استان سالانه بیش از یک و نیم میلیون تن انواع میوه برداشت می‌شود که از این میزان حدود یک میلیون تن سیب و بقیه شامل انواع میوه‌های دیگر از جمله انگور، گردو، آلو، هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس، زردآلو و سایر میوه‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز