خبرگزاری کار ایران

برداشت رقم جدید گندم برای نخستین بار در شمالغرب کشور، با بذر آناپورنا

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۸۰۵

مدیر جهاد کشاورزی از برداشت رقم جدیدی از بذر خارجی گندم به نام آنا پورنا که برای نخستین بار در شمالغرب کشور کشت شده خبر داد

به گزارش ایلنا،انور امینی‌خواه با بیان اینکه بذر آناپورنا یک رقم جدید فرانسوی است که امسال در سطح ٤ هکتار از اراضی کشاورزی بوکان کشت شد، اظهار داشت: این رقم در مقایسه با سایر ارقام ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد بیشتری در مقیاس سطح دارد.

وی افزود: این رقم جدید در مقایسه با ارقام موجود در کشور، پتانسیل و عملکرد بالا و مقاوم‌تری در برابر سرما و خشکی و بیماری زنگ زرد دارد و عملکرد بیشتری در مقایسه با دیگر ارقام موجود در کشور را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان با بیان اینکه بذر آناپورنا برای اولین بار در این شهرستان در روستای عباس‌آباد و توسط یکی از گندمکاران کشت شده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این شهرستان قطب تولید گندم در آذربایجان ‌غربی به شمار می‌رود و سالانه بیشترین گندم استان در این شهرستان تولید می‌شود، در این راستا استفاده از بذرهای جدید گندم در افزایش عملکرد اراضی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

امینی‌خواه تصریح کرد: این بذر در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به طور وسیع کشت شده و عملکرد بسیار خوبی در این کشورها داشته است، از این رو به دلیل پیش بینی عملکرد بالای آن، وزارت جهاد کشاروزی این رقم جدید را وارد کشور کرده است.

وی با اشاره به اینکه معرفی ارقام جدید ضمن افزایش عملکرد در واحد سطح باعث افزایش کیفیت آرد و نان نیز خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم کشاورزان و بهره‌برداران عرصه کشاورزی از ارقامی که مورد تایید جهاد کشاورزی است استقبال خوبی داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان یادآور شد: این رقم گندم کشت شده به صورت آزمایشی در بوکان، روز ۲۷ تیرماه سال جاری با حضور یکی از مسوولان کشوری به صورت نمادین برداشت می‌شود.

امینی‌خواه عنوان کرد: با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر تنوع زیادی به لحاظ ژنتیکی در محصول گندم ایجاد شده به طوری که هم‌اکنون ۱۲۰ رقم از این نوع محصول در کشور ثبت شده است.

به گزارش ایلنا در سال زراعی جاری ٨١ هزار هکتار از اراضی بوکان به کشت گندم اختصاص پیدا کرد که ١١هزار هکتار آن به صورت آبی و بقیه به صورت دیم کشت شده‌ است و گندم‌کاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام میهن و پیشگام و برای مزارع دیم ارقام سرداری، باران، اوحدی، هما و  آذر ۲ که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد، کشت می‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز