خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

افزایش 122 برابری سیست آرتمیای دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۸۷۷

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از افزایش 122 برابری سیست آرتمیای دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد.

علی نکویی فرد در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت و افزایش 122 برابری سیست آرتمیای دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته اظهار داشت: هر ماه یک بار نمونه برداری از دریاچه انجام می‌شود و آخرین نمونه‌برداری خرداد ماه امسال انجام و قابل ذکر است که وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه رو به بهبودی است و طبق نتایج به دست آمده از نمونه برداری اردیبهشت امسال میزان آرتمیا وضعیت خوب و مناسبی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته دارد و امید است در تابستان امسال شاهد وضعیت و جمعیت مناسبی از آرتمیا ارومیانا در دریاچه ارومیه باشیم.

وی افزود: باید توجه داشت که شوری دریاچه ارومیه در سال گذشته درصد کمتری داشته و امسال شاهد افزایش میزان شوری در دریاچه هستیم و این میزان شوری در حدود 240 تا 250 گرم در لیتر اعلام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به افزایش میزان شوری دریاچه ارومیه اضافه کرد: به طور قطع مقداری از میزان تولید جمعیت آرتمیا به میزان شوری دریاچه بستگی دارد و با افزایش شوری میزان تولید محدود خواهد شد و میزان جلبک مناسبی در سطح دریاچه برای تغذیه آرتمیا وجود دارد و با این وجود پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد جمعیت مناسبی از آرتمیا اورمیانا در دریاچه نسبت به سال گذشته بوده و مقدار تولید سیست و تخم آرتمیا در اواخر پاییز و زمستان امسال بسیار مناسب باشد.

نکویی‌فر با اشاره به بهره برداری از آرتمیا از دریاچه ارومیه اذعان کرد: با توجه به شرایط مناسب و خوب دریاچه ارومیه می‌توان با بهره‌برداری هوشمندانه و بر اساس پژوهش محور و پروتکل‌های محیط زیستی و ارزیابی ذخایر آرتمیا یک مقداری از سیست‌های آرتمیای دریاچه برداشته شود بدون اینکه آسیبی به ذخیار آرتمیا ارومیه برسد.

وی ادامه داد: در صورت وجود شرایط مناسب و ارزیابی ذخایر آرتمیا و اخذ مجوز برداشت میزان بهره‌برداری از سیست آرتمیا به طور تقریبی برابر با میزان واردات سیست آرتمیا به کشور خواهد بود که می توان 500 تا  700 تن از سیست دریاچه برداشت کرد و دیگر نیازی به واردات آرتمیا نداشته باشیم.

نکویی فر افزود: طبق بررسی ها و ارزیابی‌های انجام شده، ذخایر سیست های دریاچه ارومیه نشان دهنده این موضوع است که  میزان جمعیت آرتمیا و تخم  تولید شده طی امسال به مراتب خیلی بهتر و به طور میانگین 12 برابر سال گذشته است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به اینکه وضعیت آرتمیا به مراتب خیلی مناسب‌تر از  سال گذشته است و هر ساله شاهد برداشت و قاچاق غیر اصولی این محصول هستیم اذعان کرد: به طور همزمان و همراه با پژوهش و ارزیابی ذخایر می‌توان به صورت هوشمندانه و مسوولانه اقدام به بهره‌برداری از سطحی که مرکز تحقیقات کشور اعلام می‌کند و میزان مورد نیاز آرتمیا کشور را تامین کند برداشت کنند و این عمل باعث خواهد شد که ارز از کشور خارج نشود.

نکویی فر اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود و وجود آرتمیا در دریاچه ما شاهد قاچاق و بهره‌برداری غیر اصولی آرتمیا در دریاچه هستیم و بهره ‌برداران علم کافی و لازم برای فرآوری سیست آرتمیا ندارند و بازار فروش این محصول را نمی‌توانند پیدا کنند بنابراین موجب از بین رفتن این محصول ارزشمند شده‌اند.

وی یادآور شد: طی مکاتبات انجام شده و با اطلاع به سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری و اعلام آمادگی در خصوص برداشت اصولی آرتمیا و  درخواست مجوز صید از شیلات در صدد این هستیم که از هدر رفت و قاچاق این محصول ارزشمند و گرانقیمت جلوگیری کرده و مانع خروج ارز از کشور شویم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات آرتمیا کشور دارای تجهیزات لازم و کافی برای فرآوری سیست آرتمیای دریاچه ارومیه و تامین نیاز داخلی و حتی صادرات این محصول به خارج از کشور است و هیچگونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: طی برنامه ریزی های آتی پیش بینی می‌شود 63 هزار تن تولید میگو در کشور رقم بخورد که برای رشد و تغذیه این مقدار میگو به بیش از 80 تن سیست آرتمیا نیاز است که مجبور به واردات سیست به کشور و خارج شدن ارز کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز