خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی خبر می دهد؛

افزایش قیمت مرغ؛ دلیل حذف برخی غذاها از منوی بعضی رستوران‌های ارومیه

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۷۷۱

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در ماه‌های گذشته بین ۱۱ هزارو ۷۰۰ تا ۱۳هزار تومان در نوسان بود که به یکباره طی دو روز اخیر قیمت این محصول به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تا ۱۹ هزار تومان افزایش یافت، این در حالی است که رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان غربی ، علت این افزایش قیمت را بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌داند.

به گزارش ایلنا، صنعت طیور کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا با کاهش تقاضا در بازار و مشکل سقوط قیمت ها، کمبود نهاده های خوراک طیور و کاهش نقدینگی روبرو شد تا جایی که حدود دو ماه پیش، بخشی از تولیدکنندگان جوجه یک روزه گوشتی اقدام به معدوم سازی تولیدات خود کردند.

این درحالی است که سال گذشته طبق روال دو میلیون و ۷۳۳ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که نشان می دهد کشور همانند سال‌های گذشته در خط خودکفایی تولید این محصول حرکت می کند.

در گزارش میدانی از بازار، برخی فروشندگان مدعی هستند که گوشت مرغِ کمی در بازار  برای عرضه وجود دارد همین امر موجب افزایش قیمت ها شده است و حتی رستوران ها و تالارهایی که به تازگی پس از کرونا شروع به فعالیت کرده اند از کمبود این محصول در بازار نگران هستند تا جایی که می گویند در حال حاضر غذاهای مرغی را از منوی غذایی خود حذف کرده اند.

بحث گرانی گوشت مرغ به دنبال افزایش نرخ تخم مرغ نگرانی هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده تا جایی که برخی مدعی هستند که به دلیل کاهش توان مالی، گوشت مرغ را جایگزین مصرف گوشت قرمز کرده بودند که با افزایش قیمت این محصول نیز با مشکل در تامین سبد پروتئین خانوار خود روبرو  هستند.

یکی از رستوران دارهای ارومیه به خبرنگار ایلنا می گوید: قبل از کرونا قیمت هر بسته  سینه مرغ را بین  21500 تا 22500 تومان و هر بسته فیله مرغ نیز  به قیمت 22500 تا 23500 تومان خریداری می کردم.

وی افزود: بعد از اعلام امکان بازگشایی رستوران ها بخاطر کرونا، اما در ابتدای خرداد ماه امسال  قیمت این محصولات بصورت 23500 تومان  برای هر بسته سینه مرغ  و 24500 برای هر بسته فیله مرغ  افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: امروز و بعد از افزایش قیمت روزانه مرغ در بازار قیمت هر بسته فیله مرغ به 31500 و هر بسته  سینه به  28000 افزایش پیدا کرده در حالی که طی 2 روز گذشته، به دلیل کمبود مرغ در بازار تنها نیمی از سفارش ها تحویل داده شد.

وی از شرایط کرونایی شکایت کرد و افزود: با توجه به شرایط کرونایی استان و تعطیلی رستوران ها خسارات زیادی به این قشر وارد آمده است، با توجه به این خسارات، اتفاق گرانی مرغ نه تنها شرایط سختی را برای رستوران داران بدلیل عدم امکان تغییر روزانه قیمت محصولاتشان ایجاد کرده، بلکه امکان برنامه ریزی برای تعداد فروش غذا نیز سلب شده است.

این اتفاق علاوه بر مشکل برای تمامی صنوف غذایی از جمله رستوران‌ها و فست فودها، صاحبان این صنوف را به کاهش سود و مشکلات بعد از آن گرفتار خواهد کرد

      مردم تخلفات را گزارش دهند

نائب رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر اظهار داشت: در ارومیه قیمت مرغ کشتارگاه به قیمت 13 هزار تومان و مرغ منجمد 12 هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر با وجود افزایش قیمت برخی اقلام اساسی طی یک ماه اخیر، همچنان قیمت مرغ بر روی نرخ 13 هزار تومان ثابت است.

کریم باغی عنوان کرد: افزایش قیمت مرغ به عرضه و تقاضا بستگی دارد و با توجه افزایش تقاضا در بازار، قیمت‌ها ممکن است اندکی تغییر‌ کند اما در حال حاضر نرخ واقعی مرغ در بازار ارومیه 13 هزار تومان است.

نایب‌رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه بیان کرد: مردم در کنترل بازار نقش مهمی دارند بنابراین از تمامی مردم انتظار می‌رود در صورت هرگونه تخلف تعزیراتی و گران‌فروشی به شماره 124 گزارش داده و تا به نتیجه رسیدن موضوع پیگیر باشند.

برخلاف اظهارات نائب رئیس اتحادیه مواد پروتئینی گوشت مرغ گرم در بازار ارومیه بین ۱۸۰۰۰ تا ۱۹۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

توزیع مرغ منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان

محمد دهقان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای  تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در سطح عرضه بیش از ۴۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره استان در حال توزیع است و این توزیع تا عادی شدن اوضاع ادامه دارد.

به گزارش ایلنا بر اساس تصویب کارگروه تنظیم بازار کشوری قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان تصویب شده است ولی قیمت فروش  هر کیلو  مرغ امروز در بازار ارومیه بین ۱۸۰۰۰ تا ۱۹۵۰۰ تومان در نوسان است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز