خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه:

شهرستان اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس کشور شناخته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۹۹۰

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: چهارمین جشنواره گیلاس اشنویه با هدف معرفی گیلاس این شهر به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین محصولات باغی کشور، ۱۲ لغایت ۱۴ تیرماه در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش ایلنا از ارومیه، سید انور حسینی گفت: شهرستان اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس کشور شناخته می‌شود و برداشت گیلاس این شهرستان از اواخر خرداد و اوایل تیرماه آغاز می‌شود که شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشنویه تصریح کرد: در نزدیک به ۳۵۰ هکتار از باغات شهرستان اشنویه، گیلاس تولید می‌شود که بیش از پنج هزار نفر از طریق تولید و فروش این محصول تامین معاش می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:  با در نظر گرفتن میانگین برداشت ۸ تن در هکتار،  پیش بینی می‌شود امسال یک هزار و ۵۰۰ تن محصول گیلاس از باغ‌های اشنویه برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تن افزایش خواهد داشت.

حسینی تاکید کرد: پیش بینی می شود امسال در حدود ۵۰۰ تن از این محصول به ارزش ده میلیارد تومان به کشورهای خارجی صادر شود.

وی همچنین اضافه کرد:  با توجه به شرایط اقلیمی و ارگانیک بودن محصول تولیدی در باغات شهرستان، گیلاس اشنویه ضمن برخورداری از کیفیت مناسب،طعم و مزه خاصی نیز دارد که بر بازارپسندی آن افزوده است و مازاد تولید نیز علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازار های داخلی به کشورهایی روسیه، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، قطر، امارت و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشنویه اظهار کرد: ارقام تکدانه سیاه مشهد، تکدانه سیاه زودرس، زرد دانشکده، گیلاس مخملی و رقم محلی با طعم و مزه خاص به نام خومالی از مهمترین ارقام کشت شده گیلاس در شهرستان است.

وی افزود: با توجه به اینکه پایه های کشت شده در شهرستان پایه های بذری می باشند، به منظور افزایش راندمان و کیفیت محصول و با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان، جایگزینی ارقام پایه رویشی به جای پایه های بذری از سیاستها و برنامه‌های این مدیریت است.

حسینی با بیان اینکه اشنویه ظرفیت های قابل توجهی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می تواند نقش مهمی در حضور گردشگران و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی و به ویژه توسعه کشت محصول گیلاس در این شهرستان داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی تولید گیلاس و کیفیت عالی این محصول در این شهرستان، اشنویه به پایتخت گیلاس کشور معرفی شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز