خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

آغاز برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان غربی/ پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۴ هزار تن محصول از مزارع کلزا در استان

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۷۰۱

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت و خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سراسر استان آغاز شد.

به گزارش ایلنا از ارومیه، رسول جلیلی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی مباشر خرید کلزا در استان است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا در آذربایجان غربی از ، ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول برداشت شود.

جلیلی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال در سال جاری تعیین شده است، افزود: برداشت کلزا از مورخه ۲۶ خردادماه درمرحله اول از سطح مزارع پلدشت آغاز شده و بعد از آن در سایر شهرستانهای استان شروع شده است که تعداد ۱۰ مرکز خرید دولتی نیز در سطح شهرستان های پلدشت، خوی ، سلماس، ارومیه، نقده، پیرانشهر ، بوکان و شاهین دژ، میاندوآب و مهاباد جهت تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعین کلزا کار استان در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود، شهرستانهای پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر، شاهیندژ و سلماس بیشترین میزان خریدها را از زارعین استان داشته باشند.

جلیلی گفت: امسال بذر یارانه ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه های ریز کارنده و هد برداشت نیز به صورت یارانه ای در اختیار زارعان قرار داده شده است.

وی افزود: کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز در این راستا برگزار شده و انواع کودهای مورد نیاز پاییزه و بهاره برای متقاضیان تامین شده است.

جلیلی با بیان اینکه انواع سموم حشره کش مورد نیاز نیز به کشاورزان ارائه و نظارت‌ها برمراحل کاشت، داشت و برداشت محصول انجام شده است، افزود: در تمامی مزارع ارقام هیبریدی و گواهی شده کشت شده و به تمامی شهرستان ها ارقامی یکسان بین زارعان توزیع شده و بذرهای توزیعی هم تولید داخلی و هم هیبرید خارجی هستند.

وی یاد اور شد: در سال گذشته هشت هزار و ۱۹۷ تن کلزا از زارعان استان خریداری شد، که پیش بینی ها بیانگر افزایش دو برابری محصول در سال جاری است.

جلیلی تاکید کرد: تا کنون مقدار ۲۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کلزاکاران استان خریداری شده است که ۴۵۰ تن از این میزان کلزای خریداری شده به مقصد کارخانه روغن کشی استان اصفهان حمل شده است.

وی همچنین بیان کرد: تا کنون مبلغ ۲۹۰میلیون تومان از کل بهای خریداری شده به حساب زارعین واریز شده و همچنان این روند ادامه دارد.

لازم به ذکر است که کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می تواند در حل مشکلات اقتصادی در بخش کشاورزی و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.

گفتنی است، کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز