خبرگزاری کار ایران

مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی:

هر دو ساعت یک نفر نیازمند به پیوند جان خود را از دست می‌دهد/ لزوم نهادینه‌سازی پیوند اعضا در استان

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۹۳۲

مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه هر دو ساعت یک‌ بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد، گفت: در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک‌ بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ارومیه، علی تقی‌زاده افشاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تاریخچه انجمن اهدا عضو در کشور، اظهار کرد: تاریخچه پیوند اعضا در ایران به قبل از انقلاب برمی گردد که بعد از انقلاب در زمینه پیوند کلیه توسعه چشمگیری صورت گرفت. در سال ۱۳۶۸ با فتوای امام راحل (ره) پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی در دستور کار قرار گرفت که بعد از گذشت ده سال به تصویب مجلس رسید.

وی افزود: اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند پس از مرگ مغزی بیمار صورت می گیرد، پیوندهای متداول عبارتند از کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس،روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه است و در پیوند کلیه از انسان زنده به انسان زنده امکان پذیر است.

مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه در هر دو ساعت یک‌ بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد، بیان کرد: در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک‌ بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۶۷ تاکنون دو هزار و ۸۴۱ پیوند عضو در ارومیه انجام شده است، بیان کرد: از این تعداد ۹۶ پیوند مربوط به بیماران خاص، ۱۹۴ پیوند از مرگ مغزی انجام گرفته و همچنین سال گذشته از ۲۲ مرگ مغزی پیوند انجام گرفته شده است که از هر پیوند هشت عضو و ۵۳ بافت اهدا شده است.

تقی‌زاده تصریح کرد: سالانه ۲۵ هزار مورد تصادف در کشور اتفاق می‌افتد که پنج هزار نفر دچار مرگ‌ مغزی شده که ۵۰ درصد قابلیت اهدای عضو را دارند.

وی با اشاره به اینکه با ترویج هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه می‌توان آن را بهتر نهادینه‌سازی کرد، تصریح کرد:‌ ندانستن معنی و مفهوم مرگ مغزی انسان، اصلی‌ترین مشکل فرهنگی در ارتباط با ثبت‌نام و رضایت افراد برای اهدای عضو به بیماران نیازمند است، در استان قبل از آنکه مردم را با معنی و مفهوم علمی دقیق مرگ مغزی آشنا کنند به طور مکرر از پسندیده بودن اهدای عضو سخن به میان می‌آید.

تقی‌زاده بیان کرد: در افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند اعضای دیگر مانند قلب برای مدتی به کار خود ادامه می‌دهند و نزدیکان بیمار با مشاهده ظاهر او تصور می‌کنند که فرد امید زیادی برای احیا و زندگی دوباره دارد و به همین دلیل از رضایت برای اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده خودداری می‌کنند در نتیجه فرهنگ اهدا عضو در استان توسط رسانه‌ها نهادینه‌سازی شود تا مردم بیشتر در این زمینه آگاهی پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز