خبرگزاری کار ایران

کریم‌زاده به ایلنا خبر داد:

خوی تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص داده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: خوی تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است.

اسمعیل کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه، با بیان اینکه آذربایجان‌غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است، اظهارکرد: این استان به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبور عسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

کریم‌زاده افزود: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبور عسل، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبور عسل فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی سالانه با صادرات یک هزار و 500 تن از این داروی شفابخش به کشورهای همسایه، شرق آسیا، چین، کویت و امارت بیش از 6 میلیون دلار ارز عاید کشور می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان، فعالیت 14 تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت 500 تن و شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد کار زنبورداران را درباره توزیع نهاده‌های زنبورداری و فرآوری محصولات زنبور عسل تسهیل می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: میانگین تولید از هر کندو 21.1 کیلوگرم و از کندوی بومی 5.7 کیلوگرم است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد بهره‌برداران استان در این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند 5716 نفر بوده و تعداد 3477 نفر نیز به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

کریم‌زاده تصریح کرد: در این زمینه شهرستان خوی با داشتن بیش از 360 هزار کندو و با تولید بیش از 10 هزار تن عسل مقام اول استان با تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

وی بر ضرورت خارج کردن پرورش زنبور عسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی‌توجهی به این محصولات برای ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها، برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های ترویجی نحوه تولید و جمع‌آوری ژله رویال و گرده زنبور عسل و بره موم برای اولین بار در استان انجام شده که توسعه این فعالیت‌ها نقش بسزایی در افزایش درآمد زنبورداران خواهد داشت.

کد خبر : ۴۲۲۹۰۰