خبرگزاری کار ایران

مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت بوکان خبرداد:

به ازای هر 20 نفر یک نفر به بیماری تالاسمی مبتلاست

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۸۱۲

کارشناس مسئول واحد بیماری های مرکز بهداشت بوکان گفت: آمارها نشان می‌دهد که از حدود هر 20 نفر یک نفر به تالاسمی از نوع مینور مبتلاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بوکان، محمد صالح زارعی در جلسه هماهنگی بین عاقدین و مرکز بهداشت بوکان که به منظور پیشگیری از بیماری تالاسمی برگزار شد، گفت: تالاسمی یک بیماری ارثی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی افزود: آمارها نشان می دهد که از حدود هر 20 نفر یک نفر به تالاسمی از نوع مینور مبتلاست اگر 2 نفر با هم ازدواج کنند که هر 2 تالاسمی مینور داشته باشند مشکلات زیادی برای بچه دار شدن در پیش روی آنها قرار می گیرد و کودک‌شان در معرض ابتلا به تالاسمی ماژور قرار خواهد داشت.

زارعی افزود: افرادی که تالاسمی مینور دارند با مشکل خاصی مواجه نیستند و ژن این بیماری در آن‌ها به صورت مغلوب است. اگر دختر و پسری که هر 2 این ژن را به صورت مغلوب یا مینور دارند با هم ازدواج کنند تا 25 درصد احتمال اینکه فرزندشان به تالاسمی ماژور یا غالب مبتلا شود، وجود دارد.

کارشناس مسئول واحد بیماری های مرکز بهداشت بوکان ادامه داد: در صورتی که یک فرد مبتلا به تالاسمی مینور با فردی که این بیماری را ندارد ازدواج کند چنین مشکلی وجود ندارد و تنها ممکن است فرزند هم مینور شود.

وی افزود: از آنجایی که تعداد نسبتا زیادی از افراد به تالاسمی مینور مبتلا هستند، غربالگری پیش از ازدواج مهم و ضروری است و عاقدین در این زمینه نقش بسیار مهمی در این امر دارند.

وی افزود: انتظار و تأکید ما این است که عاقدین قبل از جاری کردن خطبه عقد، زوجین را جهت انجام آزمایش به مرکز بهداشت معرفی کنند تا امر غربالگری انجام پذیرد و اگر مشکلی از نظر تالاسمی نداشتند، فرایند عقد انجام شود.

زارعی اظهار داشت: اگر فردی به تالاسمی ماژور مبتلا شود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شود ضمن اینکه طول عمر فرد کاهش پیدا می‌کند و کیفیت زندگی پایین می آید  و علاوه بر مشکلات روحی و روانی برای خود و خانواده، هزینه مالی زیادی به خود، خانواده و جامعه تحمیل می شود که سالانه بالغ بر 400 میلیون ریال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز