خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سوغاتی‌های شهر ارومیه

نقل بیدمشک (ابریشمی، گردویی، زعفرانی،…), حلوای گردو و حلوای هویج را می‌توان از جمله مشهورترین سوغاتی‌های ارومیه نام برد.

به گزارش ایلنا:استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های کشور است که دارای آداب و رسوم ویژه به خصوص در مناطق روستایی، غذاهای مخصوص خود و همچنین سوغاتی های خاص بوده و همین امر سبب شده است این استان دارای فرهنگ کهن و تاریخی باشد.

مردم این استان همواره به میهمان نوازی و مهمان دوستی شهره بوده که این امر بیشتر خود را در ایام عید و در استقبال از میهمانان نوروزی نشان می‌دهد.

نقل یکی از پرطرفدارترین سوغات ارومیه است. نقل از گذشته‌های دور در بین مردم ایران جایگاه خوبی داشته و جایگزینی برای قند، در کنار نوشیدن چای است. همچنین در بسیاری از محفل‌ها و میهمانی‌ها می‌توان رد پای آن را دید. درست کردن نقل امروزه دردسر کمی دارد و با دستگاه این کار انجام  می‌شود.

اما در گذشته کار بسیار مشکلی بود. نقل یکی از فرآورده‌هایی است که از شکر تهیه می‌شود شکر را حرارت می‌دهند تا ذوب شود و سپس مغزهایی که باید به آن افزوده شود را اضافه می‌کنند و در نهایت اسانس مورد نظر را می‌افزایند. در واقع نقل را می‌توانیم به سه قسمت تقسیم کنیم هسته، روکش و طعم دهنده. که بر این اساس انواع مختلفی دارند.

روکش سفید از شکر تهیه می‌شود. در هسته آن معمولا بادام، گردو و پسته قرار می‌دهند. طعم دهنده رایج در ارومیه بیدمشک، دارچین، زعفران، وانیل، اسانس میوه ‌های مختلف هستند. همچنین از نظر اندازه ریز، متوسط و درشت هستند.

می‌توان گفت نقل، یکی از خوشمزه‌‌ترین سوغاتی‌های ارومیه است که هیچ مسافری به راحتی نمی‌تواند از کنار آن بگذرد.  

عرق بیدمشک، خودش از سوغاتی‌های ویژه ارومیه شمرده می‌شود. در هنگامه رخت بربستن زمستان و آمدن بهار، اهالی ارومیه با استفاده از شکوفه‌های بیدمشک اقدام به عرق گیری می‌کنند. امروزه این کار به صورت صنعتی هم انجام می‌شود و به عنوان رهتوشه مناسب مسافران، در مغازه ها، فروشگاه‌ها و شیرینی سراهای بسیاری عرضه می‌شود. پیش پیشا(شکوفه بیدمشک) را تنها سالی یک بار می‌توان در طبیعت مشاهده کرد که از این رو اورموی‌ها فرصت را از دست نمی دهند و با بازشدن اولین شکوفه پیش پیشا، بساط عرق گیری در خانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی برپا می‌شود.

کد خبر : ۳۵۷۳۴۴