خبرگزاری کار ایران

دولت یازدهم مانع از نابودی کامل دریاچه ارومیه شد

خانم ابتکار با بیان اینکه محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است، گفت: اگر اقدامات دولت یازدهم صورت نمی‌گرفت دریاچه ارومیه به طور کامل تخریب شده‌بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه:در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با بیان اینکه آلودگی هوای کشور در سال‌های اخیر محصول نبود برنامه ریزی مناسب در گذشته است افزود: آلودگی خاک نیز در کشور زیاد است که این امر نتیجه کشاورزی آسیب زا در گذشته و حال بوده و باید برای پیشگیری از تبعات آن، از اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات جامع مقابله و پیشگیری از آلودگی هوا در کلانشهرها و مراکز استان‌هایی که با این معضل مواجه هستند انجام می‌شود عنوان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا مقرر شد طبق برنامه زمان‌بندی شده پس از کلانشهرها، مراکز استان‌ها در بحث مقابله با آلودگی هوا مورد مطالعه جدی و بررسی  جامع قرار گیرند.

ابتکار خاطرنشان کرد: اهمیت اقتصاد سبز به گونه‌ای است که اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه انجام ندهیم به قیمت تخریب دریاچه ارومیه تمام می‌شود.

ابتکار با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، این وضعیت را نشانه بی‌توجهی در سال‌های متمادی به موضوع محیط زیست اعلام کرد و ادامه داد: تهدید خشک شدن دریاچه ارومیه، زنگ خطر جدی برای کل ایران، منطقه و جهان است و کشورهای مختلف با توجه به این وضعیت، تصمیم گرفته‌اند که حفظ محیط زیست را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: دولت یازدهم با پیگیری کارهای مربوطه و بازرسی‌های مستمر برای ارتقاء کیفیت سوخت و خطوط کشور، 350 هزار خودرو در سال گذشته از رده خارج شده است.

وی تصریح کرد: 21 جلسه کمیته ملی و جلسات بسیاری به‌صورت مستمر برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوا برگزار شده و در مرحله کنونی نیز تمامی شهرهای مراکز استان‌ها مامویت رسیدگی به مشکلات آلودگی هوا در حوزه خود و انجام اقدامات لازم را دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای اطفاء حریق و پشتیبانی هوایی تفاهم‌نامه‌هایی با ستاد مدیریت بحران و نیروهای مسلح منعقد شده است، افزود: تعداد دفعات حریق نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما خسارت‌های وارده بسیار کمتر و برنامه‌ریزی‌ها نیز دقیق‌تر انجام شده است.

ابتکار اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاورد سازمان محیط زیست رسیدن به رویکرد جامع زیست محیطی است، اما اکنون ارزیابی‌ها نشان می‌‌دهند که خرید بالگرد به نفع ما نیست و تصمیم‌هایی نیز در این مورد اتخاذ نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یادآوری و تاکید بر این نکته بسیار مهم است که ظرفیت زیست محیطی جهان محدود بوده و در حال حاضر ما شاهد این موضوع هستیم که محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت، مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است.

وی افزود: یکی از محورهای مهم در بحث سیاست‌های محیط زیست توجه به مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در حل مشکلات زیست محیطی و محافظت از محیط زیست داشته باشند و مورد حمایت دولت نیز قرار می‌گیرند.

کد خبر : ۳۳۲۸۴۴