خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

رنج‌های معلولان در خیابان‌های ناهموار شهر ارومیه/ آرزو دارم بدون کمک دیگران وارد بانک شوم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۸۱۲

مناسب‌ نبودن فضاهای عمومی برای تردد معلولان نه تنها موجب محرومیت آنان برای استفاده از خدمات شهری می‌شود بلکه برخی از معابری که به اسم معلولان و جانبازان مناسب‌سازی می شوند به دلیل رعایت نکردن شاخص‌ها، آنان را ناتوان‌تر کرده و حتی موجب صدمه‌رساندن به معلولان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، توزیع خدمات شهری  در ارومیه به گونه ای است که متاسفانه معلولان  شهر نمی‌توانند در فضایی امن و به دور از نگرانی، همانند دیگر افراد عادی در شهر تردد کرده و نیازهای روزانه خود را از این خدمات تامین کنند.

عدم رعایت استاندارد سازی مبلمان در بانک ها و عابر بانک‌ها از مشکلات شهروندان معلول است و معلولان این شهر آرزو می کنند که روزی بتوانند از باجه های بانکی استفاده کنند اما مناسب نبودن جاگیری این عابر بانک ها در شهر و یا پله‌های جلوی آن‌ها اجازه بهره‌مندی  از این امکانات دنیای مدرن را نمی دهد. مناسب‌سازی از سوی تعداد بسیار کمی از سازمان‌ها و نهادها نیز تنها به نصب رمپ‌های غیراستاندارد با شیب تند در برخی از  ورودی مراکز عمومی و اداری محدود شده است.

رنج‌های معلولان در خیابان‌های ناهموار شهر ارومیه/ آرزو دارم  بدون کمک دیگران  وارد بانک شوم

محمد بارز، یکی از معلولان جسمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه مناسب سازی در هیچ کدام از ادارات ارومیه انجام نشده است، گفت: مدیران این ادارات با وجود وعده های مکرر برای رفع این مشکل، اما تاکنون هیچ کاری انجام نداده اند.

وی با بیان اینکه در یکی از بانک‌های شهر حساب بانکی دارم  و آرزویم این است که برای یک بار هم که شده بدون کمک دیگران و با ویلچر خودم  وارد این بانک شوم، اظهار کرد: این بانک چندین پله دارد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای معلولان می‌شود.

مهسا مرندی،یکی دیگر از معلولان جسمی و حرکتی در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: در این شهر هیچ نهاد و مکانی و حتی خیابانی مناسب سازی نشده است و حتی  تاکسی ها ما را سوار نمی کنند و از جابجایی ما سر باز می زنند.

وی افزود: سئوال من از مسئولان شهری این است چرا ما نمی‌‌توانیم همانند مردم عادی از خدمات شهری و حمل و نقل عمومی بهره مند باشیم؟

 مرندی افزود: با وجود اینکه هیچ مکانی در این شهر اعم از ادارات، مدارس؛ دانشگاه‌ها و بانک‌ها برای معلولان مناسب سازی نشده است، مدیران این شهرستان تنها وعده می‌دهند اما هیچ کاری انجام نمی دهند.

این معلول ادامه داد: رمپ‌هایی که برای بانک‌ها یا ادارات ساخته شده است استاندارد نیستند و در برخی از مواقع معلولان در حین عبور از آنها دچار حادثه و آسیب دیدگی می‌شوند. ما برای رفتن به مساجد و امامزاده‌ها نیز دچار مشکل هستیم و برای گرفتن پول از عابربانک هاباید همیشه کسی همراه ما باشد.  

ضرورت مناسب سازی محیط شهری برای معلولان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در این رابطه به خبرنگار ایلنا، گفت: با هدف مناسب‌سازی محیط برای جانبازان و معلولان، کمیته ویژه مناسب‌سازی و بررسی موانع و مشکلات این بخش در تمامی شهرستان‌های استان تشکیل می‌شود.

آیدین رحمانی رضایی اظهار داشت: این کمیته در همه شهرستان‌ها با حضور نمایندگان فرمانداری، بهزیستی، راه‌وشهرسازی و شهرداری تشکیل می‌شود تا مشکل جانبازان و معلولان حل و فصل شود.

وی بیان کرد: ضوابط مناسب‌سازی معابر شهری برای تسهیل تردد معلولان و افراد سالخورده نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تعاملات اجتماعی معلولان، جانبازان و سال‌خوردگان منوط به مناسب‌سازی معابر است و این مهم نباید به ایجاد رمپ و اصلاح هندسی معابر محدود شود.

رحمانی اظهار داشت: شرایط باید به گونه‌ای مهیا شود که افراد معلول خود را جدای از سایر اعضای جامعه نبینند و در برقراری ارتباط و انجام امورات خود از بستر و امکانات مناسب برخوردار شوند.

مناسب سازی معتبر برای معلولان در اولویت برنامه‌های شهری است

سخنگوی شورای شهر ارومیه در این رابطه به خبرنگار ایلنا، گفت: تاکنون تمامی پیاده‌رو‌ها توسط شهرداری بر مبنای رفاه معلولان و به ویژه نابینایان بوده و تمامی تلاش‌های شورای شهر نیز مناسب‌سازی معابر برای رفاه معلولان است.

توماج وحید افشار بیان کرد: همچنین پلاک‌های بتنی راهنمای عصای سفید، ایجاد رمپ‌های ورود و خروج به پیاده‌رو و تسهیل‌های عبوری تا حدی انجام شده است.

وی ادامه داد: اما در مجموع این اقدامات کافی نیست و باید در راستای توسعه پایدار شهری اقدامات زیادی صورت گیرد.

 

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز