خبرگزاری کار ایران

ایلنا از ارومیه گزارش می دهد؛

کانال‌های روباز تهدیدی برای شهروندان ارومیه /مرگ ۲ کودک به فاصله ۵ ماه در اثر سقوط به کانال شهری

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۶۸۴

مشکل کانال‌های روباز یکی از مشکلات شهری ارومیه است که در چندین ماه گذشته جان ۲ کودک ارومیه ای را گرفته است این کانال‌های روباز که بیشتر در شهرک‌های اطراف شهرستان ارومیه دیده می‌شود تبدیل به دغدغه ساکنان این مناطق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،کانال‌های روباز شهر ارومیه هرروز شاهد حوادث ناگواری برای شهروندان ارومیه‌ای است، از سقوط خودروها تا سقوط کودکان در کانال‌های روباز نمونه عیان این حوادث است، شهروندان ارومیه ضمن گله‌مندی از این بی‌توجهی به خدمات شهری از مسئولان درخواست چاره‌اندیشی دارند.

 نداشتن حفاظ کانال های روباز در بیشتر مناطق ارومیه یکی از مشکلاتی است  که دامنگیر شهروندان این شهر شده است  این کانال ها به محلی برای سقوط خودرو‌ها و حتی عابران پیاده تبدیل شده است که این امر نارضایتی‌هایی را در پی داشته است.

در روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری،کودکی ۴ ساله به علت سقوط در یک کانال آب جان خود را از دست داد که علت سقوط و مرگ او از سوی مسئولان مربوط ، کم کاری شهرداری و نبود دریچه و حفاظ کانال آب عنوان شد.

این در حالی است که مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری تحت عنوان وظایف شهرداری‌ها، آمده است که؛ اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها و اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودان‌ها و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد، بر عهده شهرداری‌ها است.

با گذشت ماه‌ها، عدم حفاظ بندی کانال‌های آب سطح شهری ارومیه، بار دیگر ماجرای تلخ سقوط، را تکرار کرد و سبب مرگ کودک ۵ ساله  دیگر شد مسئولیتی که بر عهده مسئولان شهری است و همچنان نادیده گرفته می‌شود.

کانال‌های روباز تهدیدی جدی برای کودکان  است

محمد باقری،یکی از شهروندان ارومیه در ارتباط با روبازی کانال‌های داخل شهر ارومیه و تهدید آن برای شهروندان اظهار‌داشت: در این کانال بیماری‌ها و میکروب‌های زیادی وجود دارد که سلامت ما و فرزندان‌مان را تهدید می‌کند، لازم وضروری است که این کانال به صورت کامل لایروبی شده و سطح آن کاملا پوشش داده‌ شود.

باقری افزود: این کانال تهدیدی برای کودکان منطقه است چراکه طی سالهای گذشته شاهد سقوط افراد و خودرو‌هایی به داخل آن بوده‌ایم که علاوه برخسارت مالی، خسارت جانی را در پی داشته است که نمونه آن را همین دیروز در این منطقه به عینه مشاهده کردیم.

وی از مسئولان خواست که نسبت به روکش سطح کانال یا ایجاد حفاظ دراطراف کانال اقدام کنند چرا که ساکنان این منطقه از  مشکلاتی همچون افتادن فرزندان‌شان در این کانال در اضطراب هستند.

دیگر شهروند ارومیه ای که خود را فریبا فخرایی معرفی کرد، با گله مندی از خدمات شهرداری و بی توجهی مسئولان شهری روباز بودن کانال‌ها را مشکلی بزرگ برای شهر ارومیه دانست و گفت: تردد وسائل نقلیه و حتی شهروندان در نزدیکی این کانال‌ها خطر ناک و حادثه ساز است.

اولتیماتوم شورای شهر به شهرداری

رئیس شورای شهر ارومیه گفت: با توجه به ضرورت تنویر افکار عمومی و مشخص شدن حوزه خدمتی شهرداری‌های مناطق, شهرداری ارومیه باید لیست تمامی کانالهای بدون پوشش و یا دارای ایمنی پایین موجود در محدوده شهری را طی ۴۸ ساعت به شورای شهر گزارش دهد.

حجت الاسلام محمد خلیل پور در گفت و گو با ایلنا،بیان کرد: با توجه به حادثه ناگوار سقوط کودک خردسال به کانال آب، در جلسه صحن علنی روز شنبه برای پوشش و یا ایمن سازی کانالهای داخل محدوده شهری به ویژه در محلات حاشیه شهر ضرب الاجل تعیین خواهد شد تا در مدت معین و مشخصی که شورا فرصت خواهد داد شاهد برطرف شدن بخشی از مشکلات موجود باشیم.

وی با اشاره به کانالهای جمع آوری آب‌های سطحی در اطراف شهر اظهار کرد: یک تعداد از کانال‌ها و یا مسیر کانال‌ها داخل محدوده شهری و تعدادی نیز خارج از محدوده هستند.

وی با اشاره به ضرورت پوشش تمامی کانالهای جمع آوری آب‌های سطحی و ایمن سازی محیط شهری برای شهروندان در تمامی محلات گفت: در کانال‌هایی که در داخل محدوده شهری هستند شهرداری باید نسبت به ایجاد پوشش مناسب و ضروری اقدام کند و خصوصاً در جاهایی که محل سکونت مردم است باید ایمنی برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار پیش بینی شود.

رئیس شورای شهر ارومیه تصریح کرد: در جاهایی که احیاناً امکان پوشش فوری کانال‌ها وجود ندارد باید با نصب علائم هشداردهنده و سایر تدابیر مناسب نسبت به اطلاع رسانی به مردم محله اقدام شود.

وی عنوان کرد: در خصوص کانال‌هایی که در داخل محدوده شهری هستند متولی شهرداری است و مسئولیت دارد و در کانال‌هایی که خارج از محدوده قرار دارند سایر دستگاه‌ها از جمله آب منطقه‌ای مسئول بوده که آنها نیز ضروری است در راستای ایمن سازی کانال‌ها برای نجات جان هموطنانمان اقدامات لازم را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: کم کاری در این حوزه به هیچ وجه قابل قبول نیست و دستگاه‌ها و سازمان‌ها نسبت به کم کاری‌های خود باید پاسخگو باشند و شورای شهر نیز در محدوده شهری نسبت به کم کاری در این حوزه حساس بوده و موضوع را به طور ویژه پیگیری می‌کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز