خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم ارومیه در گفت و گو با ایلنا:

انتقال نمک دریاچه ارومیه به خارج از آذربایجان غربی بی‌تدبیری است/ تخریب راه‌های استان و زمین‌های کشاورزی با برداشت غیر اصولی نمک

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۱۶۱

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجوز هرگونه برداشت از نمک دریاچه ارومیه مستلزم در‌یافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است، بیا‌ن کرد: برد‌اشت غیر اصولی نمک از دریاچه ارومیه منجر به تخریب محیط زیست می شود‌.

روح الله حضرت‌پور، در گفت و گو با ایلنا،بیان کرد: انتقال  نمک دریاچه ارومیه به خارج از استان بی تدبیری است، گفت: می توان صنایع تبدیلی منحصر به فردی در آذربایجان غربی ایجاد کرد که ارزش افزوده برداشت نمک از این دریاچه بزرگ آب‌شور جهان را افزایش داد.

حضرت پور افزود:ایجاد صنایع تبدیلی نه تنها میزان بهره وری اقتصادی از نمک دریاچه ارومیه را چند برابر می کند، بلکه میزان اشتغال زایی را نیز چند ۱۰ برابر افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برداشت نمک از دریاچه ارومیه و انتقال خام آن به خارج از استان در انحصار چند شرکت غیر بومی قرار دارد، اظهار داشت: برداشت غیر اصولی نمک توسط این شرکت ها و ریخته شدن بخشی از آن در جاده‌ها به هنگام حمل آن، سبب تخریب راه‌های موصلاتی و زمین‌های کشاورزی به خصوص در منطقه انزل می شود.

حضرت‌پور با بیان اینکه مجوز هرگونه برداشت از نمک دریاچه ارومیه مستلزم در‌یافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است، بیا‌ن کرد: برد‌اشت غیر اصولی نمک از دریاچه ارومیه منجر به تخریب محیط زیست می شود‌.

وی افزود: در دو سال گذشته، شرکتی در مراغه با اخذ مجوز از سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان غربی اقدام به برداشت گسترده و نامتعارف نمک از دریاچه ارومیه در منطقه انزل کرده است که علاوه بر آن به صورت غیر قانونی کیلومتر ها از وسط دریاچه ارومیه جاده کشی و شن ریزی کرده است تا اینکه مسیر برای تردد کامیون های حامل نمک این شرکت هموار باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی   عدم نظارت را از مشکلات عمده حوزه دریاچه برشمرد و خاطرنشان کرد: برداشت‌های بی رویه از سنگ و نمک دریاچه باعث شده مواد و املاح دریاچه با کامیون به شهرهای دیگر منتقل شود.

حضرت‌پور، همچنین با بیان اینکه این شرکت برای برداشت نمک از کارگران بومی منطقه استفاده نمی‌کند، گفت: حتی کار حمل نمک توسط این شرکت به کامیون‌های غیربومی داده شده است، متاسفانه خسارات برداشت نمک و حمل آن را آذربایجان غربی متحمل می‌شود، ولی سود آن به جیب شرکت‌های استان همجوار می‌رود.

وی  با اشاره به مضرات پساب کارخانجات تصفیه نمک به محیط زیست اشاره کرد و افزود: علاوه بر خسارات حمل نمک بر جاده‌های استان، متاسفانه پساب این شرکت به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود که باید جلوی این اقدام توسط مراجع ذی‌صلاح گرفته شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بررسی های به عمل آمده مشخص شد مجوز این شرکت ۳ سال قبل به پایان رسیده است ولی این شرکت در حال حاضر به فعالیت خود در قبال برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه ادامه می دهد که در این راستا طی مکاتبه با رئیس قوه قضائیه خواستار اقدامات قانونی در قبال این شرکت شده ایم.

حضرت پور با اشاره به اینکه۴۰۰ هکتار از اراضی دریاچه ارومیه برای برداشت نمک در در بخش انزل به این شرکت اختصاص یافته است گفت: به ازای هر ۲۰ هکتار برداشت فقط ۱۰۰ میلیون تومان توسط این شرکت  به حساب سازمان صمت استان واریز شده است که این مقدار هزینه یک صدم از خسارات وارده به محیط زیست استان نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز