خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

دیوار مرزی ترکیه‌، ‌محیط زیست بورالان ماکو را در معرض آسیب قرار داد / مسدود شدن راه آب‌ در زمان بارندگی باعث سیلاب در منطقه می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۹۹۶

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی گفت: احداث دیوار در منطقه بورالان ماکو به علت نامناسب بودن دیوارکشی و سرازیر شدن سیلاب ناشی از دیوار، مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه به وجود آورده است.

یاسر رهبردین در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به  عدم پیش بینی آبگریزهای غیر فنی در محل احداث دیوار مرزی ترکیه گفت: با رایزنی های صورت گرفته مقرر شد تا مقامات کشور ترکیه به صورت مستمر بر روند تدوام احداث دیوار مرزی به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات زیست محیطی نظارت داشته باشند.

 رهبردین با بیان اینکه احداث دیوار در منطقه بورالان ماکو به علت نامناسب بودن دیوارکشی و سرازیر شدن سیلاب ناشی از دیوار، مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه به وجود آورده است، افزود: در حال حاضر در چشمه ثریا به عنوان یکی از بزرگترین منابع آب استان که ۴ هزار هکتار از آب اراضی منطقه و همچنین آب تالاب بین المللی بورالان و آب شرب ۲۵ روستای منطقه را تأمین می‌کند، بر اثر احداث این دیوار، به‌رغم تذکر و نظرات کارشناسان ایرانی، مشکلاتی را به وجود آورده است.

دیوار مرزی ترکیه‌، ‌محیط زیست  بورالان ماکو  را در معرض آسیب قرار داد / مسدود شدن راه آب‌ در زمان بارندگی باعث سیلاب در منطقه  می شود

وی تخریب جاده، محیط زیست و اتلاف احشام دامداران منطقه بر اثر جریان سیل به علت احداث نامناسب و غیر اصولی دیوار مرزی را از خسارت‌های وارد شده اعلام کرد و افزود: تمام خروجی‌های آب پشت دیوار مرزی به سمت کشور در منطقه بورالان مسدود شده و این مسدودی‌ها در زمان بارندگی موجب انباشت آب در پشت دیوار مرزی و جریان شدید سیل به سمت داخل خاک کشور می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: با رایزنی های صورت گرفته، مقرر شده تا دولت ترکیه اصلاح آبراه‌ها در منطقه بورالان را قبل از شروع سیلاب‌ها و همچنین لایروبی کامل رودخانه مرزی مارمیشو که بر اثر جاده‌سازی طرف‌های ترک کاملاً مسدود شده بود، در دستور کار خود قرار دهد.

وی از لایروبی رودخانه مرزی نازلو چای ارومیه توسط دولت ترکیه نیز خبر داد و گفت: این امر می‌تواند در ارتقای ظرفیت منابع آبی غرب ارومیه بسیار تاثیرگذار باشد.

رهبردین با بیان اینکه رودخانه نازلو چای، آورد قابل توجه ۱۳۷ میلیون مترمکعبی دارد که می‌تواند در توسعه کشاورزی منطقه به ارتقای معیشت این حوزه به ویژه در بین خانواده‌های مرزنشین موثر باشد، گفت: در مسیر هایی از این رودخانه، عرض آن به علت ریزش خاک و رطوبت به شدت کاهش یافته بود که لایروبی توسط دولت ترکیه برای بهبود وضعیت آورد رودخانه نازلو موثر واقع خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز