خبرگزاری کار ایران

خشکسالی و افزایش‌چاه‌های غیر مجاز تهدید جدی برای کشاورزان آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۴۶۸

کاهش بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر لزوم توجه به منابع آبی و جلوگیری از مصرف غیر قانونی منابع زیرزمینی را بیش از گذشته مطرح کرده است.

به گزارش ایلنا،وجود بی شمار چاه های غیر مجاز در استان در کنار کاهش بارش ها از مهم‌ترین عوامل کاهش آب های زیرزمینی است ؛ به طوری که حفر چاه‌های غیر مجازِ کشاورزی؛ خسارات زیادی را به بخش کشاورزی که ۹۰ درصد اقتصاد استان را شامل می شود، شده است.

هرچند در سال های اخیر برخوردهایی برای  جلوگیری از حفر چاه های غیر مجازو انسداد آنها در استان شده اما برای ازبین رفتن کامل این معضل باید دستگاه های مربوطه باحساسیت و قاطعیت وارد عمل شوند.

 بحران کم آبی و کم بارشی در استان از یک سو و حفر چاه های غیرمجاز از سوی دیگر موجب خسارت به کشاورزان شده به طوری که  موجب کاهش میزان محصولات کشاورزی شده است.

استفاده بی‌رویه از منابع آبی در برخی اراضی و زمین‌ها موجب فرونشست زمین  شده و ضروری است دستگاه های مربوطه همچون جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، دادگستری برخورد قاطعی با کسانی که چاه های غیرمجاز مجاز حفر کرده اند، داشته باشند.

نصب کنتور هوشمند مورد توجه قرارگیرد

حجت الاسلام سید سلمان، ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایلنا افزود: پاسداری از منابع آب‌های زیر زمینی وظیفه همگان بوده و به جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز که آفتی برای کشاورزی استان است و همچنین نصب کنتور هوشمند باید به عنوان یک سیاست منطقی توجه کرد.

وی تصریح کرد: ساماندهی چاه های غیر مجاز مهم‌ترین راهکار برای کاهش بحران آب در بخش کشاورزی است.

حجت الاسلام ذاکر یاد آور شد : متاسفانه قطعه قطعه کردن باغ های استان به ویژه در ارومیه و فروش آن دلیل اصلی حفر چاه های غیر مجاز است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو باید با شناسایی چاه های غیر مجاز و مسدود کردن آنها و برخورد قاطع با افراد متخلف خسارت وارده بر کشاورزی و منابع آبی راجبران کند.

 تاکنون بیش از ۵۵۰۰حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده است

مسعود طالبیان سرپرست شرکت آب  منطقه ای  آذربایجان غربی در گفت وگو با ایلنا، بیان کرد: از سال ۹۴تاکنون در استان ۵ هزار و ۵۲۹ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و مسلوب والمنفعه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۳ چاه غیر مجاز در استان پُر و مسلوب والمنفعه شده ، تصریح کرد: با انسداد این تعداد از چاه های غیر مجاز در استان حجم آبی به میزان ۴میلیون و ۲۰۵هزار مترمکعب صرفه جویی شده است. 

طالبیان خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد چاه های غیر مجاز شناسایی شده و مسدود شده آذربایجان غربی در مرکز استان بود.

سرپرست شرکت آب و منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: در سطح استان ۵ هزار و ۳۴۲حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند آب وبرق و هوشمند حجمی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به خشکسالی های اخیر در سطح استان تعداد ۶۰ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آبی وجود دارد که وظیفه اصلی آنها حضور مستمر، مداوم  و گشت زنی در دشت های استان ،  برخورد و توقیف دستگاه ها و ادوات حفاری غیر مجاز و ممانعت  از برداشت های غیر مجاز از منابع آبی سطحی استان هستند.

طالبیان ادامه داد: برای مقابله با خشکسالی و مصرف بهینه آب بهترین کار فرهنگ سازی و اگاه سازی مردم برای مصرف بهینه آب در تمامی بخش ها است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز