خبرگزاری کار ایران

تولید سالانه بیش از ۲۰۰ تن توت فرنگی گلخانه ای در آذربایجان‌غربی

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۹۴۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تولید سالانه ۲۳۱ تن توت فرنگی از سطح ۱۰ واحد گلخانه‌ای دراستان خبر داد.

به گزارش ایلنا،اکبر کرامتی با بیان اینکه درسطح استان ۱۰ واحد گلخانه ای توت فرنگی به مساحت ۲.۱ هکتار با سیستم هیدروپونیک وجود دارد گفت: سالانه حدود ۲۳۱ تن توت فرنگی با کیفیت بالا تولید می کنند و محصول تولیدی این گلخانه ها عمدتا در بازار داخلی مصرف می شود.

کرامتی بیان کرد: در این واحدهای گلخانه ای برای ۲۱نفر به صورت مستقیم و ۴۲ نفر به صورت  غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

وی بیان کرد: گلخانه های توت فرنگی استان اغلب در شهرستان ارومیه متمرکز بوده و  یک واحد نیز در پیرانشهر واقع شده است ، عملکرد این گلخانه ها بسیار خوب است و ارقام کشت شده دراین گلخانه ها کاماروسا، سابرینا ، آلبیون و گاویتا و... است.

کرامتی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید توت فرنگی در گلخانه نسبت به فضای باز عملکرد بالایی دارد و محصول تولید دارای کیفیت عالی و عاری از آفات و بیماری بوده ، و از طرفی به دلیل تولید خارج از فصل به قیمت بالایی به فروش می رسد، لذا کشت توت فرنگی در گلخانه از جمله محصولات گلخانه ای هست که توجیه اقتصادی بالایی دارد.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود در استان برای تولید محصول توت فرنگی در گلخانه ها گفت: به زودی تعاونی گلخانه داران تولید کننده توت فرنگی در استان شروع به فعالیت خواهد کرد که امیدواریم با راه اندازی این تعاونی هزینه های مربوط به تامین نهاده های مربوط به گلخانه ها ی توت فرنگی کاهش یافته و بستر صادرات این محصول به کشورهای همسایه نیز از این طریق فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: وجود مرکز مهارت آموزی تحت نظر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش علاقمندان به تولید توت فرنگی به روش هیدرو پونیک در گلخانه و همچنین وجود مرکز تولید نشاء ارقام تجاری توت فرنگی در استان ، مصرف سوخت کم در واحدهای گلخانه ای توت فرنگی نسبت به سایر واحدها به دلیل نیاز به دمای کم برای رشد توت فرنگی از جمله ظرفیت های موجود برای توسعه کشت این محصول در استان است.

کرامتی با بیان اینکه کشت گلخانه ای در استان با هدف کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح توسعه می یابد، خاطر نشان کرد: با توجه به بحران دریاچه ارومیه و جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و بالابردن راندمان تولید کشت های متراکم و گلخانه ای مورد تاکید دولت بوده و در این راستا با ایجاد زیرساخت های لازم در شهرک های کشاورزی و گلخانه ای، و پرداخت تسهیلات بانکی لازم برای احداث گلخانه از متقاضیان این امر حمایت می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز