خبرگزاری کار ایران

نبود صنعت بسته‌بندی مناسب؛ مهمترین مشکل صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۸۹۶

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نبود صنعت سورت و بسته بندی مناسب از مهمترین مشکلات پیش روی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

به گزارش ایلنا،اکبر کرامتی  در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: استفاده از روش‌های نوین بسته‌بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی و مواد غذایی نقش بسزایی در بازاریابی و فروش محصولات و به خصوص صادرات آن دارد.

وی در ادامه سخنان خود از تداوم روند صادرات سیب درختی ازگمرکات استان به کشورهای خارجی خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: بحث برندسازی در موضوع صادرات و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی از موارد مهم در انجام صادرات است. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی در استان می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش صادرات در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی کند.

کرامتی اظهار کرد: طبق گفته مسئولان با توجه به ارزش افزوده ای که سیب درختی برای استان دارد، موتور محرکه اقتصاد آذربایجان غربی است و سال گذشته ۳۵۴ میلیون دلار در آمد ارزی ناشی از صادرات سیب استان بوده است.

وی افزود: تشکل‌ها به عنوان عامل حمایت کننده برای توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی هستند و در این راستا برای تنظیم بازار سیب و ساماندهی مراکز خرید و فروش سیب صنعتی نیازمند مشارکت فعال تشکلهای بخش کشاورزی هستیم.

کرامتی تصریح کرد: آذربایجان غربی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده سیب درختی، امسال به دلیل سیاست های دولت مبنی بر ممنوعیت واردات میوه های گرمسیری در تهاتر با سیب، با مشکل جدی در صادرات در اوایل فصل برداشت مواجه شد.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های مسئولان جهاد کشاورزی و نمایندگان استان و در پی نامه نگاری استاندار آذربایجان غربی؛ به دستور رئیس جمهور به وزرای صمت و جهادکشاورزی برای پیشگیری از خسارت به باغداران فرایند صادرات سیب درختی تسهیل شد.

کرامتی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن سیب درختی از باغات استان برداشت شد و بیش از ۸۰۰ هزار تن در سردخانه های استان سیب ذخیره سازی شده بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضرسیب زرد با قیمت هشت تا ۱۰ هزار تومان و سیب قرمزنیز به قیمت پنج تا هفت هزار تومان در سطح سردخانه های استان خرید و فروش می شود و به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و روسیه صادر می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر مشکل اصلی در سر راه صادرات سیب درختی مربوط به افزایش هزینه حمل و نقل صادرات سیب به کشورهای همسایه و خارجی است که صادرکنندگان را دچار مشکل می کند.

وی با بیان اینکه به دلیل گرم شدن هوا حمل‌و نقل سیب باید از طریق کامیون‌های یخچال‌دار انجام شود، افزود: با توجه با اینکه قیمت ارز کاهش یافته است و کرایه حمل و نقل سه برابر افزایش یافته است صادرات سیب برای تجار در این بازه زمانی دیگر صرفه اقتصادی نداشته و صادرکننده دیگر رغبتی به امر ندارد.

کرامتی یادآور شد : آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از یک میلیون  و ۱۰۰ هزار تن قطب تولید سیب در کشور به شمار می رود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز