خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

تیغ کرونا زیر گلوی ۹۰۰ آرایشگر زنانه در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۲۳۸

تعطیلی اجباری به علت کرونا بسیاری از آرایشگران مستأجر را متحمل خسارت‌های کلان کرده‌است و در مقابل, هیچ حمایتی از سوی مسئولان مربوطه به صنف آرایشگران نشده است.

به گزارش ایلنا از ارومیه، کرونا نه تنها باعث شده که بسیاری از مشاغل به صورت نیمه تعطیل درآیند، بلکه برخی از مشاغل دیگر را نیز از میدان کسب و کار بیرون رانده و باعث تعطیلی آنها شده و کشور را با کرونای اقتصادی شدید روبرو کرده است.

در این میان صنف آرایشگران زنانه و مردانه که در دسته بندی مشاغل در بحث کرونا جزو گروه اول نیستند، بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده‌اند تا جایی که تعداد قابل توجهی از  آرایشگران کسب و کار خود را تعطیل یا برای جلوگیری از خسران بیشتر  تغییر شغل داده اند.

رویا، یکی از  آرایشگران قدیمی  ارومیه در گفت و گو با ایلنا گفت: با شیوع کرونا از اسفندماه سال ۹۸ اولین شغلی که آسیب های اقتصادی را از این اپیدمی احساس کرد، آرایشگران بودند به گونه ای که در یکسال گذشته  ، عملا شاهد کسادی بی‌سابقه‌ای بودیم که هنوز هم ادامه دارد.

این آرایشگر زن ادامه داد: مشکل به کاهش درآمدها خلاصه نمی‌شود، بخش اعظمی از آرایشگران سطح شهر ارومیه و دیگر شهرستان‌های استان مستأجرند و با وجود اینکه جزو اتحادیه نیز هستند هیچ حمایتی از سوی مسئولان مربوط نمی شوند. این آرایشگران دو راه در پیش دارند؛ یا اینکه شغل خود را تغییر دهند یا اینکه به صورت غیرقانونی کارشان را ادامه دهند که در هر صورت در نهایت متضرر خواهند شد.

رویا  با تاکید بر اینکه دولت هیچ حمایتی از صنوفی همانند آرایشگران در این ایام کرونایی نداشته است، گفت: تنها خروجی بخشنامه‌های دولتی تعطیلی آرایشگران بوده است.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه آذربایجان غربی نیز در این باره به ایلنا،گفت: به جرأت می‌توان گفت که بیشترین آسیب از کرونا نصیب آرایشگران شده است و در مقابل هیچ حمایت دولتی تا این لحظه نداشته‌ایم و همین امر زمینه بیکاری بسیاری از همکاران ما را مهیا کرده است.

پویان مهر ادامه داد: نزدیک به ۹۰۰ واحد آرایشگاه زنانه در استان  دارای مجوز هستند ولی با توجه به تداوم کرونا، کسادی بازار و دیگر قوانین دست و پاگیر بی شک این تعداد از واحدهای آرایشگاه به زودی کاهش محسوسی خواهند داشت.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه آذربایجان غربی بیان کرد: مشکل ما این است که کمتر آرایشگری مالک ملک خود است و تعطیلی اجباری به علت کرونا بسیاری از آرایشگران مستأجر را متحمل خسارت‌های کلان کرده‌است و در مقابل هیچ حمایتی از سوی دولت به صنف آرایشگران نشده است.

پویان مهر ادامه داد: در ماه‌های اخیر برخی از آرایشگران سطح استان که اتفاقا از افراد با سابقه در این حرفه هستند اقدام به باطل کردن مجوز کار خود کرده‌اند که این خبری ناگوار برای این زنان شاغل در این حرفه  است.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه آذربایجان غربی بیان داشت: از مالکان درخواست داریم که با درک وضعیت موجود جامعه و مشکلات اقتصادی که همه ما آن را احساس می کنیم، با مستأجران خود تعامل داشته باشند تا شاهد بیکار شدن تعداد بیشتری از آرایشگران در سطح استان نباشیم زیرا بخشی از این بانوان آرایشگر نان‌آوران خانواده‌هایشان هستند.

وی با بیان اینکه در طول ۱۴ماه گذشته با مکاتبات انجام شده با استانداری و اداره کار و تعاون مبنی بر ارائه تسهیلات به آرایشگران متاسفانه با قوانین دست و پاگیری که وضع شده تاکنون وامی برای این صنف تعلق نگرفته است.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد آرایشگران را زنان سرپرست خانوار یا خود سرپرست تشکیل می دهند گفت: اداره کار  با سنگ اندازی هایی از قبیل بیمه اجباری تأمین اجتماعی و یا داشتن چند کار آموز تاکنون هیچ حمایتی از این قشر آسیب پذیر انجام نداده و همچنین این قشر از دریافت تسهیلات کرونایی بی بهره مانده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز