خبرگزاری کار ایران

ساده انگاری مردم آذربایجان غربی در برخورد با کرونا ؛

در ارومیه هیچ جایی تعطیل نیست/ شهروندان: می‌خواهیم در خانه بمانیم اما نمی‌توانیم/ یک مسئول: هشدار و خواهش تأثیری ندارد/ منطقه گردشگری «بند» ارومیه مکانی برای جولان کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۵۸۳

بهار که می رسد شهروندان ارومیه در خانه نمی مانند، گشت و گذار بهاری جزئی از فرهنگ مردم ارومیه است که تا چندسال قبل دریاچه ارومیه پاتوق اصلی آنها بود، اما حالا در نبود موج های خروشان ، منطقه گردشگری بند ارومیه و باغات امامزاده، فضای خوبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان است.

به گزارش ایلنا،این روزها و در محدودیت‌های کرونایی وضعیت بند ارومیه به ویژه در ساعات بعد از‌ظهر و غروب،  رفت وآمد جوانان و  تجمع مردم در این مکان باورنکردنی و عجیب است. گویا ترس برایشان بی معنا و بیماری و مرگ و میر عادی شده است. 

گردشگران این روزهای بند ارومیه از همه قشری هستند؛ سالمندانی کنار رودخانه نشسته، میانسالانی مشغول قدم زدن، والدین و کودکان خسته از خانه نشینی، جوانانی در حال گپ و گفت با دوستان و نوجوانانی درحال تک چرخ زدن و هیاهو و کورس گذاشتن با ماشین های گذری.

یک هفته از اعمال محدودیت های کرونایی در ارومیه می گذرد و حالا برای اطلاع از تاثیر محدودیت های اعمال شده بر وضعیت همه گیری کرونا در ارومیه با رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تماس می گیریم. او تاکید می کند که دیگر هشدار و خواهش روی مردم تاثیری ندارد و می گوید: کافی است سری به سطح شهر و بند  بزنید و ببینید چطور بیشتر  جاها باز است و مردم به فکر سلامت خود و همشهریانشان نیستند و بسیاری از شهروندان بدون ترس و رعایت پروتکل ها در کوچه وخیابان تردد می‌کنند و برای تفریح به مناطق گردشگری شهر هجوم می‌برند.

افزایش تعداد فوتی های کرونا در استان

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایلنا، درباره تعداد فوتی‌های کرونایی استان هشدار داد و گفت :متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ نفر با تشخیص مثبت کرونا جان باختند که به تفکیک شهر ها  ارومیه ۷ نفر، بوکان ۲ نفر، پیرانشهر ۱ نفر، چالدران ۱ نفر، خوی ۱ نفر ، سلماس ۱ نفر، شاهین دژ ۲ نفر، میاندوآب ۵ نفر و نقده ۱ نفر هستند.

آقازاده در مورد ساده انگاری بیماری در بین شهروندان گفت:متاسفانه ساده انگاری دلیل اصلی افزایش تعداد بستری های کرونا در بیمارستان های استان است.

آقازاده همچنین با ابراز گلایه مندی از برگزاری جلسات توسط برخی مسئولان  گفت: با برگزاری چنین جلسات و تجمعاتی متاسفانه هیزم در تنور کرونا ریخته شده و روز بروز بر تعداد بیماران کرونایی در استان افزوده می شود.

وی در خاتمه از شهروندان خواست با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و محدود کردن رفت و آمدهای فامیلی یاریگر کادر درمان در مبارزه با این بیماری باشند.

اگرچه پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای ارومیه در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد، ولی مشاهدات خبرنگار ایلنا حاکی از رعایت نشدن این محدودیت ها توسط شهروندان و تعدادی از کسبه و اصناف است.

          بیشتر مغازه ها باز هستند

وسایل حمل و نقل عمومی همچنان شلوغ و پرجمعیت است، شهرداری، بانک ها، ادارات و شرکت های خصوصی باز است و مغازه های اغذیه فروشی هم بعد از اذان مغرب مشتریان پر و پا قرص خودشان را دارند؛ می توان گفت همه جا باز است به جز برخی مغازه‌ها! قرار بود روشنایی پارک ها هم به کمتر از یک سوم برسد، اما گویا تبعات این کار باعث شده منطقه گردشگری بند ارومیه شلوغ تر از قبل باشد.

    رانندگان اتوبوس دست از کار کشیدند

ماه رمضان است و تردد در ساعات پایانی روز به اوج خود می رسد شهروندان در ایستگاه های مسافری شهری  منتظر رسیدن اتوبوس هستند ولی رانندگان اتوبوس شهری ارومیه در اعتراض به عدم مطالبات خود برای بار چهارم دست از کار کشیدند و شهروندان را با مشکل جدی رفت و آمد مواجه کردند.

رانندگان اتوبوس شهری، واریز نشدن یارانه ها، عدم پرداخت مطالبات خود از اربعین سال ۹۸ و نبود سرویس بهداشتی در مسیر عطایی را عمده مطالبات خود برای دست از کار کشیدنشان بیان می‌کنند.

با توجه به نبود ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر برخی ترددها در  محورهای معروف ارومیه به افرادی برمی گردد که با محدودیت یا بدون محدودیت باید سر کار خود حاضر شوند؛ بیشترشان جوانانی هستند که در طول یک سال گذشته هیچ تفریحی  به خاطر وضعیت کرونایی شهر نداشتند. گروه دیگر کارمندانی هستند که از دورکاری بی بهره بوده اند و درحال بازگشت از محل کار به خانه هستند. در کنار اینها باید به رفت و آمد بیماران بسیاری اشاره کرد که نیاز به خدمات بیمارستان ها، مجتمع های پزشکی، داروخانه، آزمایشگاه و ... در محدوده خیابان امام،کاشانی و دانشکده  هستند.از هرکدام که بپرسی می گویند ناچاریم! مگر ما از در خانه ماندن بدمان می آید؟ مگر از جان خودمان و عزیزانمان سیر شده‌ایم؟ ما می خواهیم در خانه بمانیم اما نمی توانیم!

اما رفت و آمدهایی که در سطح شهر می بینیم فقط محدود به این گروه ها نمی شود، در واقع بیشتر افراد به قصد گردش و تفریح از خانه بیرون آمده اند! جواب ها هم ساده و تکرار است: از خانه نشینی خسته شده ایم، حواسمان هست و ماسک داریم، شاید قبلا کرونا گرفته ایم، کرونا شانسی است و اصلا به این چیزها نیست.

به گزارش ایلنا، ۱۳شهر آذربایجان غربی در وضعیت قرمز و چهار شهر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند که با عادی انگاری و عدم رعایت مردم و مسئولین امکان تغییر رنگ شهر ها به دور از انتظار نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز