خبرگزاری کار ایران

کلیسای «ننه مریم» ارومیه، ظرفیتی با گردشگری جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۱۱۷

کلیسای «ننه مریم»ارومیه دومین کلیسای جهان است از ظرفیت گردشگری جهانی برخوردار است.

به گزارش ایلنا،سرزمین معروف به رنگین کمان اقوام و ادیان سالهاست که دومین کلیسای جهان پس از «بیت لحم» را در مرکز شهر ارومیه حفظ کرده است و هر یکشنبه آشوریان برای ادای فرایض دینی به این کلیسا می آیند؛ کلیسایی که ظرفیت گردشگری برای مسیحیان جهان به شمار می رود و نشان از وحدت اقوام و ادیان و یکپارچگی آنان در طول سالیان متمادی در این استان است.

آذربایجان‌غربی که به واسطه‌ تاریخ غنی و آثار تاریخی‌اش در کنار طبیعت زیبا و مثال‌زدنی امروزه به یکی از مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است، میزبان یکی از کهن‌ترین بناهای تاریخ ایران بوده که تاریخی پرفراز و نشیب را در فصلنامه‌ خود، ثبت کرده است.

بنایی که از ابتدای ساخت ماهیتی مذهبی داشته و امروزه نیز همچنان از آن به عنوان یک مکان مذهبی یاد می‌شود.  کلیسای ننه‌ مریم یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهر ارومیه در خیابان خیام «قدس» ارومیه قرار دارد.

«شرق آشور»، نام امروزی این میراث تاریخی است که در گذشته از آن به نام‌های دیگری همچون «کلیسای حضرت مریم» و «کلیسای مارت مریم» نیز یاد می کردند.

برخی از باستان شناسان و محققان اعتقاد دارند که کلیسای نه نه مریم از کهن‌ترین کلیساهای جهان بوده، به طوری که پس از کلیسای « بیت لحم» در فلسطین، دومین کلیسای قدیمی جهان است؛ البته روایت دیگری نیز وجود دارد که این مکان مذهبی را نخستین کلیسای مشرق زمین معرفی می‌کند.

قدمت فعلی این بنای مذهبی که به یقین می‌توان آن را از آثار بی‌نظیر تاریخی «آشوریان»، معرفی کرد، با توجه به اظهارات باستان‌شناسان به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد؛ این در حالی است که نویسندگان آشوری و مسیحی معتقدند که این کلیسا در بدو ساخت به عنوان آتشکده‌ مورد استفاده قرار گرفته و روزگاری از معروف‌ترین معبدهای زرتشتیان محسوب می‌شد؛ اما زمانیکه زرتشتیان دین مسیح را پذیرفتند، این بنای مذهبی تغییر کاربری داده و آن را به کلیسا تبدیل کردند.

معماری انجام شده در ساختمان این کلیسای مقدس، به سبک معماری عمارات دوران ساسانیان است و می‌توان قرینه‌سازی زیبا را که در بنای آتشکده‌های ساسانی استفاده شده در این کلیسا نیز مشاهده کرد؛ اما درون این کلیسا با دیگر کلیساهای موجود در جهان، تفاوتی اساسی دارد.

داخل کلیسا بسیار ساده طراحی و ساخته شده است که نظر هر بیننده‌ای را در بدو ورود به خود جلب می‌کند.   این مکان مذهبی دارای محرابی بسیار ساده و در عین حال بسیار معنوی و نفس‌گیر است و شاید همین سادگی بنا باشد که تماشاگر را به عمق معنویت و تاریخ بشریت فرو می‌برد.

به گزارش ایلنا، کلیسای«ننه مریم» یکی از مقصد های اتوبوس گردشگری ارومیه برای مسافرین است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز