خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بهبود قراردادهای موقت کار؛ مهم‌ترین خواسته کارگران آذربایجان غربی/دوسال است اضافه کاری نگرفتیم اما از ترس شکایت نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۱۵۲

نبود امنیت شغلی پس از دستمزد دغدغه اصلی کارگران ایرانی است که به مطالبه اصلی کارگران از مسئولان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،نبود امنیت شغلی و وجود قراردادهای موقت یکی از مشکلات قدیمی جامعه کارگری است و سال هاست که جامعه کارگری با آن درگیر است. با توجه با آسیب های روانی ایجاد شده در این رابطه بسیاری از کارفرمایان هنوز تمایلی به برچیده شدن قراردادهای موقت کار ندارند. 

همیشه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بحث عیدی، پاداش و مطالبات کارگری مطرح می شود و کارگران کارگاه های کوچک نیز با توجه به شرایط سخت اقتصادی، برای دریافت حق و حقوق واقعی از کارفرمایان خود منتظر می مانند.

با توجه به اینکه قوانین پرداخت عیدی واضح و مشخص است اما برخی کارفرمایان بدون توجه به قانون، پرداخت عیدی کارگران را به روزهای پایانی سال موکول و یا از پرداخت آن خودداری می کنند که این امر با توجه به رشد چشمگیر قیمت ها در شب عید، مشکلات اقتصادی بسیاری را بر کارگران تحمیل می کند.

متاسفانه در این میان عمده کارگران کارگاه های کوچک به منظور حفظ اشتغال، ناگزیر کار بدون عیدی  را می پذیرند.

بسیاری از این کارگران به دلیل ترس از بیکاری و اخراج، مشکلات مالی و مطالبه عیدی از کارفرما را مطرح نمی کنند که در این گونه موارد لازم و ضروری است که بازرسان نظارت های گسترده‌تری داشته باشند و از این گونه اجحاف هایی که در حق کارگران می شود جلوگیری کنند  و بر این گونه کارگاه ها نظارت داشته باشند.

از سال ۹۸ اضافه کاری پرداخت نشده است

سیفی کارگر یکی از واحد‌های تولیدی معتبر در ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت:با توجه به اینکه کارگران  این واحد تولیدی با مواد اسیدی کار می‌کنند و آسیب‌های جدی ریوی در این کارگاه دیده‌اند، متاسفانه کارفرما توجهی به این امر نمی‌کند و بیمه بسیاری از کارگران سخت و زیان آور واریز نمی شود.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی حد اقل دستمزد را برای کارگران واریز می‌کند ، گفت: از سال ۹۸ اضافه کاری‌های ما پرداخت نشده  و با توجه به تورم روزانه در کشور با حد‌اقل دستمزد فقط قادر به پرداخت اجاره خانه و اقساط و شرمنده اهل و عیال خود هستیم.

    از ترس اخراج شدن شکایت نمی‌کنیم

محمودی دیگر کارگر این واحد تولیدی گفت: کارگران این واحد تولیدی به صورت چرخشی در دو‌شیفت کار می کنند،با توجه به قوانین کار کشور کارگران شیفت شب باید از حق شیفت شبانه برخوردار باشند که متاسفانه کارفرما زیر بار پرداخت حق شیفت نمی رود و کارگران از ترس اخراج شدن شکایت نمی کنند.

وی افزود: متاسفانه کارفرما حقوق کارگران را یک‌جا پرداخت نمی کند و این امر باعث ایجاد  مشکلات دیگری برای کارگران شده است.

این کارگر با ابراز گله مندی از کارفرمای خود گفت: بهمن ماه رو به پایان است و حقوق دی ماه کارگران این واحد تولیدی واریز نشده  و کارفرما هم هیچ اقدامی برای واریز اضافه کاری های عقب افتاده و حقوق دی ماه و عیدی کارگران انجام نداده است.

حسن زاده کارگر یکی از واحد های تولیدی که با قرارداد موقت مشغول به کار است نیز درگفت وگو با ایلنا گفت:حدود  یک سال و نیم است در این واحد تولیدی مشغول به کار هستم اوایل کار قراردادم به صورت یک ماهه بود که هر ماه تمدید می‌شد ولی از اواخر تابستان به مدت ۴۰روز قراردادم را تمدید نکردند و من خانه نشین شدم.

وی افزود : بعد از ۴۰روز دوباره از طرف واحد تولیدی تماس گرفتند و این‌بار قرارداد کارم ۸۹ روزه منعقد شد. 

وی افزود:متاسفانه با توجه به قرارداد موقت کار در این واحد تولیدی بیشتر کارگران از حق سنوات و عیدی برخوردار نمی شوند و حق بیمه کارگران به صورت نامنظم پرداخت می‌شود.

 بهبود قراردادهای موقت کار؛ مهم‌ترین خواسته کارگران استان

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کارخانجات آذربایجان غربی هم گفت:مهم‌ترین خواسته کارگران آذربایجان غربی امنیت شغلی و بهسازی قراردادهای موقت کار است.

علی صحرانورد، درگفت وگو با ایلنا، اظهار داشت:سالیان زیادی است که کارگران در کارهایی با ماهیت مستمر مشغول به کار هستند، ولی قراردادهای آنها موقت بوده و کارگران برای حفظ امنیت شغلی انتظار برچیده شدن   قراردادهای موقت را دارند.

وی افزود: وقتی کار یک کارگر در کارخانه ای با ماهیت دائم و مستمر و مخصوصا سخت و زیان آور باشد، دیگر نباید با او قرارداد موقت بسته شود و انتطار می رود این موضوع توسط معاونت روابط کار وزارت کار شفاف سازی شود.

این فعال کارگری با اشاره به نبود امنیت شغلی و روانی در قراردادهای موقت کار افزود: قراردادهای موقت کار موجب استرس و نگرانی کارگر و خانواده کارگران می شود، چرا که امیدی به ادامه کار ندارند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کارخانجات آذربایجان غربی تصریح کرد: امروز قراردادهای ۸۹ روزه و سفید امضا بلای جان کارگران شده و استرس را به سفره های خالی کارگران اضافه کرده به طوری که این موضوع باعث پایین آمدن بهره وری کار در کشور شده است.

صحرانورد   خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه امنیت شغلی ارتباط مستقیم با بهره وری نیروی کار دارد و دولت باید آیین نامه معطل مانده چندین ساله سازوکار قراردادهای موقت در مشاغل غیرمستمر را تعیین تکلیف کند، وزارت کار نیز به عنوان دستگاه سیاستگذار و تنظیم کننده روابط کار باید شرایط را برای ارتقای امنیت شغلی نیروی کار فراهم کند تا امنیت شغلی قربانی تفسیرهای شخصی نشود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز