خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

خیز دوباره کرونا در آذربایجان غربی و نگرانی از آغاز موج چهارم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۹۶۵

وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی که از اواسط آذر، روند کاهشی و بسیار خوبی داشت و موارد بسیار کم ابتلا، بستری و فوتی تثبیت شده بود، طی روزهای اخیر، اوضاع نگران‌کننده‌ای پیدا کرده و روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان روزانه و بستری‌شدگان افزوده می‌شود؛ هرچند در تعداد فوتی‌ها وضعیت کمی بهتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا. نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور و آذربایجان غربی می گذرد که در این یک سال، این استان نظیر ایران و بسیاری از کشورهای دنیا، سه خیز با شرایط مختلف را پشت سر گذاشته که خیز سوم بسیار شدیدتر بوده و تعداد فوت شدگان، بستری شدگان و خانواده های در معرض کرونا افزایش چشمگیری داشت.

پس از پایان خیز سوم کرونا در دهه دوم آذر امسال، از ۲۵ آذرماه تعداد بستری شدگان در آذربایجان غربی، دو رقمی شده و این روند در روزهای اخیر رو به کاهش بود.

همچنین تعداد بستری شدگان کل در آذربایجان غربی از اواخر آذر ماه رو به نزول گذاشت و حتی تا رقم ۳۲۰ نفر نیز رسید ولی دیگر از این رقم کمتر نشد و طی روزهای اخیر، با افزایش نسبی به حدود ۳۸۰ نفر رسیده است.

در تعداد مبتلایان نیز، آذربایجان غربی در روزهای زمستانی، وضعیت بهتری نسبت به پاییز داشت؛ در حالی که برخی روزهای پاییزی استان با تعداد مبتلایان حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر به شب می رسید، کمترین آمار مبتلایان روزانه طی فصل زمستان امسال به حدود ۷۰ نفر رسید که رقمی بسیار مناسبی به شمار می رفت.

البته در این حوزه نیز طی حدود یک هفته اخیر با افزایش نسبی در آذربایجان غربی روبرو بوده ایم به طوری که طبق آخرین آمار، تعداد مبتلایان روزانه به بیش از ۳۲۰ نفر در استان رسید که نشان دهنده خیز نسبی بیماری کووید ۱۹ در استان است.

وضعیت استان طی هفته های گذشته شرایط مطلوبی داشت و حتی تعداد شهرستان های با شرایط آبی به ۱۲ شهرستان رسید ولی طبق آخرین آماری که در روزهای آتی به صورت رسمی منتشر خواهد شد و به صورت غیررسمی منتشر شده، این تعداد با کاهش قابل ملاحظه ای در استان روبرو بوده و برخی شهرستان های آبی نظیر ماکو به زرد تغییر وضعیت داده اند.

همه این موارد، زنگ خطری برای شیوع دوباره و آغاز خیز چهارم و مرگ‌بارتر کرونا در آذربایجان غربی است که می تواند علاوه بر ایجاد بار روانی زیاد در خانواده ها، روند درمان را نیز سخت تر کند.

وضعیت ثبات نسبی کرونا در آذربایجان‌غربی شکننده است

استاندار آذربایجان‌غربی در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه وضعیت باثبات نسبی کرونا در استان وجود دارد، گفت: اگر شرایط بی‌تفاوتی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تداوم یابد، به طور قطع در اسفند ماه شاهد پیک چهارم کرونا خواهیم بود.

محمدمهدی شهریاری از تلاش کادر درمانی، پرستاری و خدماتی و دستگاه های متولی مقابله با کرونا قدردانی کرد و افزود: وضعیت مناسب امروز محصول یک تلاش جمعی است که نباید با عادی انگاری و بی تفاوتی از بین برود.

وی اضافه کرد: متاسفانه آمار استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته و این زنگ هشدار جدی به شمار می رود.

استاندار آذربایجان غربی افزود: هر نوع بازگشایی و تجمعی منوط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و باید همه موارد در این حوزه رعایت شود.

شهریاری از فرمانداران و دستگاه های مربوطه خواست که نسبت به اجرای دقیق محدودیت‌های هوشمند اقدام کنند.

وی اظهار کرد: همه ما نسبت به محدودیت های ابلاغی و فاصله گذاری کمی بی تفاوت شده ایم و باید بیش از این مراقب باشیم تا کرونا دوباره در استان خیز نداشته باشد.

هرگونه سهل انگاری موجب آغاز خیز شدید کرونا می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از عادی انگاری و سهل‌انگاری در خصوص بیماری کووید ۱۹ گفت: نباید هیچ سهل انگاری در خصوص عادی شدن وضعیت داشته باشیم تا از روند افزایشی در استان جلوگیری شود.

دکتر جواد آقازاده افزود: یکی از مهمترین اقدامات در راستای جلوگیری از خیز چندین باره کرونا در استان، خودمراقبتی و رعایت موارد بهداشتی است که باید در دستور کار همه مردم و مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت مناسبی نسبت به ماه های گذشته در آذربایجان غربی وجود دارد ولی این روند باید تداوم داشته باشد تا وضعیت صعودی در ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: شهروندان باید بی توجهی به پروتکل ها و هشدارها را کنار بگذارند تا وارد موج چهارم نشویم که در آن صورت، وضعیت بسیار خطرناکی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز