خبرگزاری کار ایران

به رغم داشتن ظرفیت‌های بالا ؛

باغ وحش ارومیه استانداردهای لازم برای نگهداری از حیوانات را ندارد/ مدیر باغ وحش:هیچ پولی برای خرید خوراک حیوانات نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۱۸۲

باغ وحش ارومیه یکی از بدنام ترین و متروک ترین باغ وحش ها در سطح کشور به شمار می رود که شرایط نامناسب آن در نگهداری از حیوانات بارها خبرساز شده است.باغ وحشی که انتظار می رود مسئولان محیط زیست هر چه زودتر نسبت به بهبود شرایط آن اقدام کنند.

به گزارش ایلنا، باغ وحش درنای ارومیه در ۲۰ کیلومتری جاده شهید کلانتری به سمت تبریز واقع شده است و بیش از ۱۶ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و مجموعه‌ای بزرگ شامل ۱۰۷ هکتار را دربر می گیرد.

در این مجموعه که  با سرمایه بخش خصوصی دایر شده ،حدود ۱۰۰ حیوان از ۸۵ نوع نگهداری می شود که نیازهای زیستی هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بازدیدکنندگان و اصحاب رسانه در سال‌های اخیر اعتراضات بسیاری به نحوه نگهداری و رسیدگی به حیوانات این باغ وحش داشته اند چرا که برخی استانداردهای لازم در زمینه نگهداری از حیوانات در این مکان نادیده گرفته شده است.

باغ وحش ارومیه بهرغم دارابودن پتانسیل بالا متاسفانه در حال حاضر وضعیت چندان مناسبی ندارد.

تعطیلی باغ وحش به دلیل شیوع بیماری کرونا

یونس علی اکبر پور مدیر باغ وحش درنای ارومیه در گفت وگو با ایلنا اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و با دستور صریح سازمان حفاظت از محیط زیست استان از آغاز سال ۹۹ باغ وحش ارومیه تعطیل شده است.

وی افزود:قبل از شروع کرونا تعداد بازدیدکنندگان از باغ وحش ارومیه نسبتاً خوب بود و درآمد حاصل از آن را خرج خوراک حیوانات  باغ وحش می‌کردیم ولی متاسفانه با شیوع کرونا درآمد این مجموعه به صفر رسیده است و ما برای خوراک حیوانات از جیب خود خرج می کنیم.

اکبرپور با شکایت از اوضاع مالی این مجموعه گفت: این مجموعه از طرف هیچ نهاد و اداره حمایت نشده و تاکنون هیچ جلسه ای در استانداری یا فرمانداری  ارومیه برای حل مشکلات باغ وحش تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد استانداردسازی قفس‌های نگهداری حیوانات انجام گرفته است گفت:در این راه محیط زیست استان همکاری های لازم را با این مجموعه انجام داده است.

اکبرزاده افزود: تعطیل یا غیر تعطیل بودن این مجموعه در روند رسیدگی کارکنان به حیوانات تاثیری ندارد که چرا که موجودات زنده برای بقای زندگی خود نیاز به رسیدگی خوراک دارند و در تمام ایام تعطیل این امور به نحو احسن در مورد حیوانات صورت گرفته و رسیدگی‌های لازم انجام شده است.

باغ وحش ارومیه می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد

استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به وضعیت باغ وحش ارومیه گفت: این مکان فاقد استاندارد نگهداری از حیوانات است،این مکان به جهت برخورداری از فضای مناسب و گونه های متنوع و حیوانات می توانند با سرمایه‌گذاری در جذب گردشگر و اشتغالزایی موثر واقع شود.

محمد مهدی شهریاری با بیان اینکه این مجموعه نیازمند ساماندهی است گفت: اگرچه مدیریت باغ وحش علاقمند به فعالیت در این حوزه بوده ولی تداوم این امر نیازمند بهبود شرایط نگهداری حیوانات است.

وی همچنین از برگزاری جلسه ای برای ساماندهی وضعیت باغ وحش ارومیه و زمینه های مشارکت سرمایه‌گذاران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وضعیت باغ وحش نسبت به گذشته بهتر شده است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر نظارت و پایش مستمر این مکان گفت: طی بازدیدی که کارشناسان حیات وحش از باغ وحش ارومیه داشتند مشکلی در باغ وحش وجود نداشته و حیوانات از وضعیت قابل قبولی برخوردار بودند و وضعیت باغ وحش نسبت  به گذشته بهتر شده است.

وی افزود: وضعیت جسمانی گونه های حیات وحش نیز نسبت به گذشته بهتر بوده و در زمان بازدید که به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی صورت گرفت هیچ بیماری در باغ وحش مشاهده نشد.

جباری با بیان اینکه باغ وحش ارومیه با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کشور و توسط بخش خصوصی احداث شده افزود: این باغ وحش هنوز به استانداردهای مورد نظر سازمان محیط زیست نرسیده است.

وی افزود: طی ماه های گذشته و با توجه به شیوع کرونا این باغ وحش به دلیل قرمز شدن وضعیت شهر ارومیه به طور کامل تعطیل شده و درآمد این مجموعه به صفر رسیده است.

جباری ادامه داد باغ وحش خصوصی ارومیه یکی از مکان هایی است که به طور داوطلبانه مسئولیت درمان و نگهداری حیوانات مصدوم و بیمار را برعهده دارد و حیواناتی که به دلیل مصدومیت و یا دست‌آموز شدن قابلیت رهاسازی به طبیعت را ندارد به این باغ وحش سپرده می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز