خبرگزاری کار ایران

15 درصد کشاورزان آذربایجان ‌غربی کشاورز کارت دریافت کردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۲۴۲

از نیمه دوم ماه گذشته که صدور کشاورز کارت برای کشاورزان آغاز شده تاکنون 15 درصد کشاورزان اقدام به گرفتن این کارت و استفاده از تسهیلات بانکی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، آذربایجان‌غربی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب شده و در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی در رتبه نخست یا برتر کشور قرار دارد و همه ساله تا سه برابر نیاز خود به تولید می‌پردازد.

 سالانه بیش از 6 و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی توسط مردم استان که 37 درصد آنها از این راه امرار معاش می‌کنند تولید می‌شود.

سیب درختی با تولید سالانه 1.2 میلیون تن، انگور و میوه‌های هسته دار مثل زردآلو، هلو و گیلاس از مهمترین محصولات باغی آذربایجان‌غربی محسوب شده و ا گندم، جو، یونجه و چغندرقند از مهمترین محصولات زراعی استان به شمار می‌رود.

این در حالی است که کشاورزان استان همه ساله با مشکلات عدیده‌ای از جمله بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی کشاورزی، کمبود نقدینگی کشاورزان، عدم ارائه مشوق‌های صادراتی برای محصولات کشاورزی و نبود زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی مواجه هستند.

اخیرا به منظور تسهیل در تامین نقدینگی کشاورزان خرده مالک گندمکار، جوکار،کلزاکار و چغندرکار به ازای هر هکتار حداقل دو میلیون تومان و حداکثر تا مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات بانکی با کارمزد 12 درصد در قالب کشاورزکارت برای خرید کود شیمیایی از فروشگاه‌های مجاز و معرفی شده سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان پرداخت می‌شود.

این در حالی است که در صدور کشاورزکارت، وضعیت استان چندان مساعد نیست و تعداد کشاورزانی که درخواست کشاورز کارت کرده اند کم است.

رئیس بانک کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه صدور کشاورز کارت برای کشاورزان از 15 آبان آغاز شده است اظهار داشت: این اقدام تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

احد ایزدیار بیان کرد: تا تاریخ 23 آذر برای 130 نفر از کشاورزان گندم، جو، چغندر و کلزاکار آذربایجان‌غربی و در مجموع برای 15 در صد لیست معرفی شده سازمان جهاد کشاورزی، کارت صادر شده است.

وی ادامه داد:  آذربایجان‌غربی با توجه به بالا بودن میزان اعتبار ابلاغی در میانه پائین جدول رتبه‌بندی استانها قرار داشته و بی‌تردید با تلاش و جدیت و همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به رتبه های بالا دست خواهد یافت.

ایزدیار با تاکید بر اینکه هیچ تعللی در رابطه با صدور کشاورزکارت برای کشاورزان استان وجود ندارد اظهار داشت: با توجه به سپری شدن فصل کشت و پایین بودن استقبال کشاورزان به دلیل پرداخت برای خرید کود کشاورزی که فعلا محل مصرفی ندارد و از سوی دیگر مبلغ ناچیز تسهیلات بانکی و کوچک بودن اراضی کشاورزی، جذابیت طرح را برای کشاورزان کاهش داده است.

رئیس بانک کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به متوسط زمان صدور کشاورز کارت در استان بیان کرد: از زمان تکمیل مدارک و در صورت ثبت در سامانه پهنه‌بندی سازمان جهاد کشاورزی، حداکثر تا سه روز این کارت‌ها صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه تسهیلات 12 درصدی برای کشاورزان توسط بانک کشاورزی به نوعی قرض الحسنه محسوب می شود افزود: برای هر هکتار مبلغ دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و در این راستا با توجه به اینکه در مناطق سردسیر زمان کشت سپری و نهاده ها تامین شده و کشاورزان فاقد سوله منتظر کود بهاره هستند.

اکبر کرامتی با تاکید بر اینکه دولت با اعطای وام 12 درصدی مزیتی را در اختیار کشاورزان قرار داده است گفت: اگر کشاورز مشکل نقدینگی نداشته باشد می تواند نهاده مورد نیاز خود را به موقع تامین و اقدام به کشت کند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات دو میلیونی در هر هکتار در چشم کشاورزان ناچیز به نظر می رسد بیان کرد: قطعات کشاورزی کشاورزان اندک است و در نظر آنها به صرفه نیست که به دنبال وام روند بنابراین کشاورزان چندان رغبتی برای گرفتن تسهیلات بانکی ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: این در حالی است که اقداماتی همچون اطلاع رسانی به کشاورزان و سرعت عمل بانک های کشاورزی در صدور کشاورزکارت انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزان همواره با مشکل نقدینگی مواجه هستند بنابراین دولت 126 میلیارد تومان از طریق کشاورزکارت در اختیار کشاورزان گندمکار، جوکار، چغندرکار و کلزاکار قرار داده و فرصت مناسبی برای کشاورزان به وجود آمده تا قسمتی از هزینه های آینده خود را پوشش دهند.

کرامتی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشاورزان کشت بهاره را در پیش رو دارند  باید از تسهیلات بانکی استفاده بهینه کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز