خبرگزاری کار ایران

اینا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

ضرورت استفاده بهینه از طلای کثیف / اجرای طرح تام در ادارات ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۸۹۰

تفکیک زباله از مبدا از جمله طرح‌های مهمی است که با وجود اقدامات و فرهنگ‌سازی های لازم و داشتن صرفه اقتصادی، متاسفانه هنوز در جامعه ما محقق نشده و مشارکت پایین مردم در همراهی این طرح به تاکید کارشناسان نیازمند بررسی علمی است.

به گزارش ایلنا، در شهر ارومیه روزانه ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که ۳۰ درصد از این زباله‌های تولیدی خشک است.

صاحبنظران مدیریت پسماند، دفن زباله را برای جلوگیری از تهدیدهای زیست محیطی ضروری می‌دانند و لازمه تحقق و اجرای تمام راهکارهای حل معضل پسماند، منوط به تفکیک زباله از مبداست.

به نظر می رسد، اختصاص سطل‌های زباله ویژه زباله‌های کاغذی، پلاستیک، شیشه، قوطی‌های فلزی، پس مانده مواد غذایی و مواد غیرقابل بازیافت برای واحدهای مسکونی و ادارات در ترغیب مردم به تفکیک زباله در مبدا موثر است.

زباله و مدیریت درست آن در تولید ارزش ‌افزوده نقش بسیاری دارد، به حدی که در شرایط حاضر، صنعت بازیافت 15 درصد تولید ناخالص داخلی برخی کشورها را تشکیل می‌‌دهد و فرصت شغلی بسیاری هم ایجاد می‌کند.

کارشناسان معتقدند امروزه تفکیک پسماندهای خشک از ‌تر به یکی از اولویت‌های جوامع توسعه‌یافته تبدیل شده است به طوری که چنانچه تفکیک زباله از مبدأ و بازگشت آن به چرخه مجدد تولید و انرژی به خوبی انجام شود علاوه بر حذف حجم قابل توجهی از زباله‌های تولیدی از چرخه طبیعت، این طلای کثیف به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل می‌شود.

در این میان اگرچه در چند سال اخیر برنامه‌ریزان مدیریت شهری و محیط زیست در صدد کنترل زباله تولیدی و اثرات آن بر محیط زیست بودند اما یکی از مشکلات این بخش که کمتر به آن پرداخته شده مربوط به فرهنگ‌‌سازی در میان مردم برای اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدأ است، این مساله موجب شد روند چرخه تولید زباله تا امحاء و بازگرداندن آن به چرخه تولید، به صورت ناقص اجرا ‌شود.

این مهم در ارومیه نیز یک امر مهم و اولویت دار سازمان مدیریت پسماند شهرداری محسوب می‌شود به طوری که سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با هدف ساماندهی زباله‌های خشک به ویژه کاغذ در ادارات و سازمان‌های دولتی طرح تام (تفکیک از مبدا) را اجرایی می‌کند.

تمامی ادارات ارومیه به مخازن تفکیک از مبدا تجهیز می شوند

احد یوسفی در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به اجرای طرح تام اظهار کرد: این طرح در فاز نخست در فروردین ماه سال‌جاری در ساختمان شورای اسلامی، شهرداری ارومیه و تمام سازمان‌های تابع و نیز فرهنگسراهای ارومیه اجرایی شد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح تام بدین صورت است که به سازمان‌ها و نهادهای مذکور، کارتن پلاست‌هایی با ظرفیت ۲۰ لیتر و ۶۰ لیتر جهت جمع‌آوری کاغذهای باطله اهدا شده و نیز هر یک از کارتن پلاست‌ها دارای کد ویژه جهت تسهیل در جمع‌آوری هستند که بعد از پرشدن کارتن‌ها با هماهنگی سازمان مربوطه با سازمان مدیریت پسماند جهت جمع‌آوری و انتقال آن اقدام می‌شود.

یرسفی افزود: در شهر ارومیه روزانه ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که ۳۰ درصد از این زباله‌های تولیدی خشک است و از این میزان زباله خشک ۷۰ درصد آن زباله خشک قابل ارزش است که با تفکیک از مبدا می‌توان این میزان زباله را مدیریت کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و با بالاترین شاخص های کیفی زیست محیطی، بخش قابل توجهی از پسماند شهری بازیافت شده و به چرخه طبیعت و یا چرخه تولید صنعتی باز می‌گردد.

یوسفی اضافه کرد: تفکیک زباله خشک از تر به یکی از اولویت‌های جوامع توسعه یافته تبدیل شده است به طوری که کارشناسان براین باورند چنانچه تفکیک زباله از مبدأ و بازگشت آن به چرخه مجدد تولید و انرژی به خوبی انجام شود علاوه بر حذف حجم قابل توجهی از زباله های تولیدی از چرخه طبیعت، این طلای کثیف، به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: لذا در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زباله تولیدی را کنترل و از اثرات زیست محیطی آن بکاهیم و اجرای طرح تفکیک از مبدا در تمام سازمان‌ها و ادارات دولتی ارومیه با این هدف صورت گرفته است و در فازهای بعدی تلاش خواهیم کرد که تمام مجموعه‌ها را تجهیز و ساماندهی کنیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این بخش که کمتر به آن پرداخته شده مربوط به فرهنگ‌‌سازی در میان مردم برای اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدأ است، این مساله موجب شد روند چرخه تولید زباله تا امحاء و بازگرداندن آن به چرخه تولید، به صورت ناقص اجرا ‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا در منازل خودروهای ویژه با آهنگ گل پامچال، غرفه‌های ویژه تفکیک از مبدا در سه نقطه از شهر و همچنین استقرار مخازن تفکیک به صورت پایلوت در مجتمع‌های مسکونی از جمله اقداماتی است که از سوی سازمان صورت گرفته است و در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر به صورت مثمرثمرتر فعالیت کنیم.

یوسفی اظهار داشت: به زودی اپلیکشن تفکیک از مبدا نیز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانند با اکیپ‌های ویژه سازمان تماس گرفته و زباله‌های خشک خود را در درب منازل تحویل داده و هدایای نقدی و غیرنقدی خود را دریافت کنند.

یوسفی تاکید کرد: بدون مشارکت همگانی هیچ امری به صورت کامل صورت نمی‌گیرد لذا از تمام شهروندان و مسئولان خواهشمندیم برای داشتن شهری عاری از زباله یاریگر سازمان مدیریت پسماند باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز