خبرگزاری کار ایران

ثبت ۱۶۵۷ اثر آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۷۰۱

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ثبت یک هزار و ۶۵۷ اثر استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

جلیل جباری در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه یک هزار و ۶۵۷ اثر استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است گفت: یک هزار و  ۲۹۱ محوطه تاریخی, ۲۲۳ خانه تاریخی و ۱۳ اثر طبیعی  شامل آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

او افزود:از جمله آثار طبیعی ثبت شده می توان به آبشار سوله دوکل در منطقه سیلوانای ارومیه، مجموعه تخت سلیمان در تکاب و چشمه آب گرم گراوان در سردشت و از آثار تاریخی به خانه تمدن در ارومیه تپه حسنلو در نقده و مسجد جامع و وکیل باشی در ارومیه اشاره کرد.

جلیلی از اختصاصی دو میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه خبر داد و افزود:با مطالعات باستان شناسان طی دو سال اخیر مجوز های لازم برای آغاز عملیات بازسازی به میراث فرهنگی اخذ شد که هم اکنون بازسازی این مکان با نظارت کامل وزارت  میراث فرهنگی در حال اجرا است. 

جلیلی با اشاره به مرمت و بازسازی مسجد جامع ارومیه بیان کرد: احبا و مرمت این مکان در دو بخش به مساحت ۱۷۰متر مربع و ۳۵۰ متر مربع انجام می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تاریخی این بنا، هم اکنون اقدام برای احیای مجدد حجرات و تعیین پلان بخش حجرات قدیمی آغاز شده است.

جلیلی در ادامه به طرح های در دست مرمت استان اشاره کرد و گفت: پل های تاریخی میرزا رسول میاندواب،  باراندوز ارومیه، مسجد جامع تکاب، حمام میرزا رسول مهاباد، بازارهای تاریخی ارومیه و خوی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان است، که با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال در حال مرمت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز