خبرگزاری کار ایران

خلیل ساعی خبرداد:

تبخیر بیش از 2 میلیارد مترمکعبی دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۵۲۹

دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه‌ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه تبخیر شده که رقم بالایی در این شرایط به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خلیل ساعی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، ارایه راهکارهای علمی برای جلوگیری از تبخیر آب دریاچه ارومیه را یکی از چالش‌های مهم و محوری ستاد احیا بیان و اضافه کرد: بیشترین میزان تبخیرها مربوط به فصل گرما و تابستان است که از دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی انتظار می رود وارد این مقوله شوند و راهکار ارایه کنند.

وی افزود: چنانچه بتوانیم جلوی تبخیر آب دریاچه در فصول گرم سال را بگیریم، به طور قطع بسیاری از مشکلات مربوط به خشک شدن دریاچه رفع می شود.

ساعی تراز کنونی دریاچه را ۱۲۷۱.۲۴ متر اعلام و اضافه کرد: این رقم نسبت به زمان مشابه در سال قبل معادل ۸۴ سانتی متر افزایش نشان می دهد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲۷۸۵.۲۹ کیلومترمربع است که نسبت به زمان مشابه  پارسال ۸۹۲.۷۵ کیلومتر افزایش دارد و حجم آب دریاچه نیز هم اکنون ۳ میلیارد و ۲۶ میلیون مترمکعب است که این رقم نیز نسبت به پارسال یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر است.

ساعی حداکثر تراز آبی دریاچه اورمیه را ۱۲۷۸.۴۰ متر اعلام و اضافه کرد: بر اساس برآوردهای علمی و مشاهدات میدانی تراز اکولوژیک دریاچه معادل ۱۲۷۴.۱۰ متر است که تا رسیدن به این تراز فاصله زیادی هنوز وجود دارد.

وی وسعت اکولوژیک درایچه ارومیه را نیز ۴۳۳۳.۳۹ کیلومترمربع اعلام کرد که تا رسیدن به این حد، بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلمتر مربع فاصله وجود دارد.

دبیر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، کاهش بهره برداری از آب های زیرزمینی را از جمله راهکارهای مهم این ستاد برای جلوگیری از هدررفت آب های حوضه آبریز بیان کرد و افزود: در حال حاضر با انجام برخی اقدامات فنی و مهندسی و فعالیت های فرهنگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میزان استفاده از آب تولیدی در این حوضه به ۷۲ درصد رسیده است که هرچند نسبت به مقیاس های جهانی بیشتر است اما در مقایسه با وضعیت کلی کشور رقمی متعادل محسوب می شود.

ساعی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی یکی از دلایل اصلی کاهش حجم آب دریاچه ارومیه است که بر اساس آمارهای رسمی ۱۸ درصد بارش ها در حوضه آبریز طی سال های اخیر با کاهش مواجه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز