خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور:

اشتغال و درآمدزایی در روستاها مورد غفلت واقع شده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۷۸۷

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت: هرچند ضریب پوشش بیمه روستایی آذربایجان‌شرقی دو برابر پوشش کشوری است با این حال تا رسیدن به وضعیت ایده‌ال راه طولانی در پیش داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت: هرچند ضریب پوشش بیمه روستایی آذربایجان‌شرقی دو برابر پوشش کشوری است با این حال تا رسیدن به وضعیت ایده‌ال راه طولانی در پیش داریم.

علی شیرکانی در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی از آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشور نام برد و گفت: این امر حداقل در صندوق بیمه اجتماعی برای ما گویا و اثبات شده است.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، ماحصل تصمیم مجلس در دورانی است که نظام به یک بلوغ نسبی رسیده بود، اظهار داشت: خدمت بیمه‌ایی که صندوق به روستاییان ارایه می‌دهد در تراز خدمات ارایه شده در کشورهای توسعه یافته دنیا محسوب می‌شود.

وی از چالش‌های زیست‌محیطی و تامین غذا به عنوان دو ابرچالش فعلی دنیا نام برد و گفت: امروزه دنیا به سمت توسعه جوامع روستایی حرکت می‌کند. هرچند در بخش سخت‌افزاری، اقدامات مهمی در حوزه توسعه روستایی کشور انجام گرفته اما باز شاهد نحیف‌تر شدن روستاها و سیل مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، بی‌توجهی به بعد نرم‌افزاری توسعه روستایی را عامل اصلی پیدایش چنین وضعیتی دانست و افزود: از مباحث مهم در بعد نرم‌افزاری توسعه روستاها توجه به اشتغال و هویت روستایی است.

وی از بسته‌های بیمه روستایی به عنوان یکی دیگر از مباحث مطروحه در بعد نرم‌افزاری توسعه روستاها نام برد و خاطرنشان کرد: هزینه نگه‌داشتن یک روستایی در روستا، بسیار کمتر از برگرداندن آن از شهر به روستاست.

وی با بیان اینکه خیلی از خدماتی که به نسبت جمعیت تعریف می‌شوند را نمی‌توان در روستاها مستقر کرد، گفت: برای حل این مشکل و کاهش فاصله بین شهری و روستایی در دنیا بسته‌های خدماتی متعددی تعریف می‌شود که با تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، بستر این کار در کشور ما نیز فراهم شده است.

علی شیرکانی، ضریب پوشش بیمه روستایی آذربایجان‌شرقی را دو برابر پوشش کشوری دانست و گفت: با این حال تا رسیدن به وضعیت ایده‌ال راه طولانی در پیش داریم و امیدواریم با هماهنگی و همدلی موجود در استان، این امر محقق شود.

وی چابک بودن را از عوامل موثر در موفقیت صندوق دانست و گفت: هنوز جامعه روستایی از نهادهای دولتی حق‌شنوی دارند و شاید نزدیک به 50 درصد بیمه‌شدگان روستایی تحت تاثیر توصیه و سفارش مدیران نهادهای دولتی به عضویت صندوق درآمده‌اند. بنابراین حمایت هرچه بیشتر نهادهای دولتی از صندوق، توسعه جامعه روستایی کشور را سرعت بخشیده است.

اشتغال و درآمدزایی در روستاها مورد غفلت واقع شده است

استاندار آذربایجان شرقی،با اشاره به اینکه متاسفانه در خیلی از سیاست‌های توسعه، علت‌ها را رها کرده و به معلول‌ها پرداخته‌ایم، گفت: در گذشته به بحث توسعه روستایی کمتر پرداخته شده است در حالی که بخش اعظم مشکلات شهرها مانند حاشیه‌نشینی، دوره‌گردی، مشکلات زیست محیطی و آلودگی به همین موضوع برمی‌گردد که از دهه 40 به بعد در کشورما اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در جامعه شناسی نظریه‌ای تحت عنوان نظریه تفاوت ها داریم که می گوید اگر بین دو نقطه تفاوت وجود داشته باشد نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت، افزود: برخی از کشورها از جمله کشورهای شرق آسیا برای حل این مشکل بدنبال ایجاد امکانات شهری در روستاها هستند.

وی به ایجاد زیرساخت‌های اساسی مانند راه، مدرسه، مراکز درمانی وسایر امکانات در روستاها در دوران نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آنچه در روستاها مورد غفلت قرار گرفته اشتغال و درآمدزایی است و برخی از سیاست‌های غیرعلمی از جمله پرداخت یارانه نقدی برای همه جمعیت کشور هم این امر را تشدید کرده است.

پرداخت یارانه به جای فقرزدایی نوعی فقرزایی است

استاندار با بیان اینکه پرداخت یارانه به جای فقرزدایی نوعی فقرزایی است، افزود: بهترین راه برای فقرزدایی، توانمندسازی است تا خودشان سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه آرام آرام مهاجرت معکوس در استان اتفاق می افتد، اظهار داشت: بایستی حس تعلق شهروندان به مکان تقویت شود و اینطور نباشد که روستاییان از روستایی بودن خود خجالت بکشند.

پورمحمدی ادامه داد: زیبنده استانی که 4 هزار واحد تولیدی دارد نیست 10 درصد جمعیتش از تامین نیازهای معیشتی خود عاجز باشند و تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند.

وی با تاکید بر خودکفاسازی روستاها، گفت: کاری که صندوق بیمه اجتماعی انجام می دهد در راستای تحقق همین مهم است.

صندوق کشاورزان زنان سرپرست را تحت پوشش خود قرار می‌دهد

محمد نظری با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: صندوق در حال حاضر علاوه بر جامعه هدف اصلی (کشاورزان، روستاییان و عشایر)، کشاورزان غیرساکن در روستاها، ساکنان شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت، رانندگان بین شهری ساکن روستاها، قالیبافان، شاغلین صنایع دستی و زنان سرپرست خانوار کمیته امداد و بهزیستی را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

41 درصد مشمولان صندوق در استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند

وی افزود: هم اکنون 10679 راننده بین شهری ساکن روستاها، 3134 مددجوی کمیته امداد و 1039 مددجوی بهزیستی تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان آذربایجان‌شرقی هستند.

وی با بیان اینکه 41 درصد مشمولان صندوق در استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: از 284 هزار بیمه شده اصلی سهمیه استان، هم اکنون 194 هزار نفر در صندوق ثبت‌نام و حداقل یک نوبت حق بیمه پرداخت کرده‌اند که 118 هزار نفرشان بیمه‌پرداز فعال محسوب می‌شوند.

11هزار 540 نفر بیمه شدگان را زنان تشکیل می‌دهند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان با اعلام اینکه 11هزار 540 نفر معادل 10 درصد کل بیمه شدگان صندوق در استان را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: شهرستان‌های بستان‌آباد، مرند و تبریز به لحاظ تعداد و هریس، بستان‌آباد و سراب هم بیشترین درصد پوشش را دارند.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت در چابک‌سازی بدنه دولت، گفت: چابک‌سازی عملا در این صندوق اجرایی شده است به طوری که مجموع پرسنل صندوق در آذربایجان فقط 8 نفر است و همه امورات مربوط به حدود 200 هزار عضو صندوق توسط همین 8 پرسنل و 100 کارگزار طرف قرارداد مدیریت می‌شود.

نظری با اشاره به پرداخت غیرمستقیم یارانه از سوی دولت به بیمه‌شدگان صندوق گفت: براساس قانون دولت در نقش کارفرما، دو سوم حق بیمه بیمه‌شدگان را پرداخت می‌کند.

وی کل مستمری‌بگیران صندوق در استان را 17 هزار و 61 نفر برشمرد و افزود: 8604 نفر از مستمری‌بگیران بازماندگان افراد متوفی، 498 نفر ازکارافتاده کلی و 8 هزار نفر دیگر بازنشستگان پیش از موعد هستند که ماهانه از 300 تا 730 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان در بخش دیگری خواستار دستور ویژه استاندار آذربایجان‌شرقی در رابطه با تشکیل جلسات ستاد توسعه بیمه روستایی شد و خاطرنشان کرد: مطمئنا کمک و هم‌افزایی نهادهای دولتی، مدیران صندوق را در تحقق هرچه سریعتر شعار «هر خانوار روستایی یک بیمه شده» کمک خواهد نمود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز