خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی خبر داد:

کاهش 100 تنی کشف مواد و فرآوری حیوانی غیر بهداشتی در استان

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۶۱۰

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: طی سال 97، 322 تن مواد و فرآوری آلوده و غیر بهداشتی در استان کشف شد که این میزان نسبت به سال قبل تر، 100 تن کاهش یافته است، البته این کاهش نشان‌دهنده‌ افزایش نظارت ماموران دامپزشکی استان در رسیدگی به تخلفات است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امیرحسین بهداد در نشست خبری با خبرنگاران، کمبود امکانات را یکی از چالش‌های اداره کل دامپزشکی استان دانست و گفت: امکانات اداره کل دامپزشکی استان با مسئولیت آن همخوانی ندارد، حدود ۸۳۲ ویروس مشترک حامل بیماری بین انسان و دام وجود دارد که پیشگیری از این حجم از ویروس‌ها در طبیعت برعهده‌  دامپزشکی است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان نقش پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را ایفا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی مرکز بهداشت استان، اظهار کرد:در سال ۹۳، ۱۷۳۲ نفر به بیماری تب مالت در استان مبتلا شدند که این تعداد در سال ۹۷ به دلیل افزایش انجام واکسیناسیون جمعیت دامی در سطح روستاها، به ۹۳۸ نفر کاهش یافته است.

وی از افزایش ۸۶ درصدی ضبط، کشف و معدوم سازی خوراک دام غیرقابل مصرف دراستان طی سال ۹۷، خبر داد و گفت: طی سال ۹۷، ۲۸۰ تن شیرخام غیرقابل مصرف معدوم سازی شد که این میزان نسبت به سال گذشته، ۹۱ درصد افزایش یافته است.

وی از کاهش ۷۸ درصد کانون بیماری تب برفکی در استان طی سال ۹۷ خبر داد و افزود: سال ۹۷، ۹۳ درصد کانون بیماری آبله‌  گوسفندی در استان کاهش یافته است.

بهداد در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که اداره کل دامپزشکی استان هیچ نقشی در مسائل مربوط به گرانی و قیمت گوشت ندارد، گفت: اداره کل دامپزشکی استان تامین سلامت دام، طیور و آبزیان را برعهده دارد تا با کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مانع از افزایش تلفات دام و طیور و گرانی گوشت شود.

وی با اشاره به فیلم‌های منتشر شده مبنی بر ذبح غیرمجاز گوشت الاغ در فضای مجازی، گفت: با توجه به این‌که در گذشته برخورد با این افراد رسانه‌ای نمی‌شد، این افراد با پر رویی تمام فیلم ذبح غیرمجاز گوشت را در فضای مجازی پخش می‌کردند ولی در یکی از موارد اخیر، ماموران اداره کل دامپزشکی استان متخلفان بهداشتی را در حین کشتار ۹ راس اسب مریض و دو راس الاغ جهت عرضه گوشت آن به بازار دستگیر کردند.

وی با بیان این‌که ما به هیچ عنوان در برخورد با افراد متخلف کوتاه نمی‌آییم، ادامه داد: با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی، این افراد به هفت سال حبس تعزیری و یک سال حبس از بابت تهدید بهداشت عمومی و پرداخت ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جریمه محکوم شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: تاکنون ۱۵۶ فقره پرونده‌  قضایی برای کشفیات فرآوری‌های غیربهداشتی و غیرمجاز در استان تشکیل شده است.

وی از فعالیت ۱۰ هزار مرکز عرضه‌  مرغ و گوشت در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه میزان اطلاعات و سطح آگاهی مردم به دلیل ارتباطات مستمر با دامپزشکی، افزایش یافته است، همچنین اداره کل دامپزشکی برای افزایش نظارت و مقابله با هر نوع بیماری، گوشت‌های عرضه شده در بازار را از چهار ناحیه مهر زده و تک‌های بهداشتی بر روی گوشت‌ها درج می‌کند.

بهداد با اشاره به بیماری تب کریمه‌ی کنگو، اظهار کرد: فعالیت ویروس کریمه‌ی کنگو در فصل گرما بسیار زیاد است، طبق گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۱۰۰ نفر در کشور ما به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به روش‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌ کنگو، اظهار کرد: اگر ۲۴ ساعت بعد از ذبح حیوان، گوشت را در دمای صفر درجه قرار دهیم، این بیماری از بین می‌رود، برای پیشگیری از این بیماری باید تمامی کشتارگاه‌ها به سیستم پیش سرد مجهز باشند.

وی با بیان این‌که تمامی کشتارگاه‌های آذربایجان شرقی به سیستم پیش سرد مجهز هستند، گفت: هیچ کشتارگاه بدون پیش سرد اجازه‌ی فعالیت ندارد، استان ما اولین استانی است که تمامی کشتارگاه‌های آن به سیستم پیش سرد مجهز است.

وی با تاکید بر این‌که مردم از خرید گوشت‌های چرخ کرده‌ی فله‌ای خودداری کنند، افزود: توصیه می‌کنیم مردم گوشت چرخ کرده‌  بسته بندی تحت نظارت دامپزشکی را خریداری کنند یا این‌که گوشت خریداری شده در حضور مشتری توسط قصاب چرخ کرده شود.

بهداد ادامه داد: متاسفانه ماموران دامپزشکی مرکزی را کشف کردند که در آن به جای گوشت مجاز، گوشت سنگدان را چرخ کرده و رنگ مصنوعی فرش را به آن اضافه کرده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز