خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان شرقی‌ گزارش می‌دهد؛

اتوبان تبریز - سهند یا اتوبان حسرت/ پروژه‌ای نیمه‌تمام که استاندار هم حریف آن نشد

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۲۵۷

شهر جدید سهند از شهرهای جدید اطراف کلانشهر تبریز است که هم‌اکنون دارای جمعیتی بیش از ده‌ هزار نفر است. احداث آزاد راه تبریز ـ سهند باعث می‌شود ساکنان این شهر برای رسیدن به امکانات شهری تبریز به راحتی دسترسی پیداکنند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسئولان در این باره به تحقق نرسیده است.

به گزارش ایلنا؛ سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجان‌ شرقی است که سال 87 و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده است.

مسئولان استانی از همان ماه‌‌های اولیه مکان ‌یابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاه‌تر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد. اما هنوز این پروژه به مرحله پایانی نرسیده و هرساله برای سال دیگر تمدید می ‌شود و تاکنون نیز نتیجه‌ای نداشته است.

آزاد راه تبریز ـ سهند با 22 کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از‌ سال 89 و قطعه دوم آن با 15 کیلومتر طول از سمت تبریز در سال 90 آغاز شده است.

پروژه ‌ای که با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ ‌آذرشهر نیز کاسته خواهد شد، گفته می‌شود با بهره ‌برداری از آن ساکنان سهند در کمتر از 10 دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و ... در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسئولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.

این گزارش حاکی است، یکی از مصوبات دولت یازدهم در سفر استانی به آذربایجان ‌شرقی، تصویب اعتبار، ساخت و تکمیل آزاد‌ راه تبریز ـ سهند بود که تا کنون میسر نشد.

35 درصد عقب ماندگی سال گذشته جبران نشده است


"عباس مصطفوی"، مدیرعامل شرکت عمرانی شهرجدید سهند اظهار کرد: 35 درصد از عقب ماندگی سال گذشته در آزاد راه فعلا جبران نشده است. خوشبختانه سال جاری شاهد پیشرفت خوبی در روند تکمیل پروژه آزاد راه بودیم.

وی افزود: پروژه ای که تا آذرماه امسال قول افتتاح آن را داده بودند، فعلا به دلایل اعتبارات مالی از سوی دولت به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: هم پیمانکار و هم شرکت توسعه عمرانی شهر جدید سهند وظیفه خود را نسبت به قول و قرارداد و تعهداتی که بسته بودند به سرانجام رسانده است.

 عبور تعجیلی می تواند هرچه سریع‌تر انجام شود

"علیرضا بیگی"  نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: هرچه سریع‌تر عبور تعجیلی باید انجام گیرد حتی اگر ابنیه ها کامل نباشند. با عبور به صورت تعجیلی تحولی اساسی در شهر جدید سهند رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: آزادراه سهند -تبریز از اول به عنوان بزرگراه طراحی شده بود و ما نیز سعی به پایان آن به صورت بزرگراه داشتیم ؛ با روی  کار آمدن دولت یازدهم، منابع اعتباری لازم برای اتمام این پروژه تامین نشد و پروژه را از حالت بزرگراهی به آزادراهی تبدیل کردند که در واقع نوعی کلاهبرداری محسوب می شود.

وی ادامه داد: با تبدیل پروژه از بزرگراهی به آزادراهی، این پروژه علنا به یک پروژه سرمایه‌گذاری تبدیل شد تا به تبع آن مردم به خاطر تردد، هزینه پرداخت کنند. این تبدیل در پروژه منجر به تغییر نقش پیمانکار به سرمایه‌گذار جهت تامین مطالبات خود شد و در این راستا پیمانکار مجبور است آورده سرمایه خود را از محل حق عبور یا همان عوارضی در یک بازه زمانی مشخصی به دست آورد.

بیگی تصریح کرد: در یک پروژه سرمایه ‌گذاری، باید دولت اندک آورده‌ای داشته باشد ولی متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست چنین آورده ‌ای را هم تامین کند که به همین منظور اختلاف اصلی بنده با وزیر سابق راه و شهرسازی و آقای پزشکیان سر همین موضوع بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آزادراه مشابهی همانند آزادراه تبریز – سهند از تبریز به بازرگان داریم که آن ‌هم هیچ‌گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است، گفت: آزادراه تبریز – بازرگان در سال ۹۴ توسط رئیس‌جمهور و با حضور مقامات دولتی خارجی و سرمایه‌گذار خارجی و در اواخر سال ۹۵ توسط وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شده اما متاسفانه تا به امروز شاهد پیشرفت چندانی نبوده‌ ایم.

وی با بیان اینکه  امیدوارم پیگیری های وزیر فعلی راه وشهرسازی  به سرانجام برسد تا مردم بیش از این گرفتار مشکلات جاده ای نباشند تاکید کرد: نباید زیاد به فکر منفعت پیمانکار بود بلکه باید به فکر مردم بود و حداقلی حق عبور را به مردم بدهند؛ اگر پروژه ای که تا  به امروز پیش رفته است را به یکدیگر وصل کنند، 5 کیلومتر باقی مانده (رفت و برگشت) با عبور تعجیلی قابل جبران است.

بیگی با بیان اینکه سازمان عمران شهر جدید سهند بر مبنای قراردادی که با پیمانکار دارد، باید این آزاد راه را به شهید کسایی وصل کند، ابراز کرد: 60 درصد منابع مالی انجام پروژه به عهده پیمانکار است 40 درصد به عهده شرکت عمران است که هردو تعهدات خود را انجام داده اند. در حال حاضر همه چشم انتظاری ها از سوی بی توجهی های دولت نشات می گیرد.

پروژه 400 میلیارد تومانی با 60 میلیارد به پایان نمی رسد

"برزگر" پیمانکار پروژه آزاد راه تبریز_ سهند اظهار کرد: من تعهد کرده ام که از توان منابع مالی خودم سرمایه گذاری کنم این در حالی است که من به وظیفه و تعهدات خود حتی بیشتراز آنچه تعهد کرده بودم عمل کرده ام حتی بر مازاد سهم خودم تسهیلات گرفتم تا مجبور به تعطیل پروژه نشوم.

وی افزود: الحمدلله اکثر ابنیه های این پروژه به اتمام رسیده است فقط دو ابنیه نیمه کاره وجود دارد که با تامین اعتبار هرچه سریعتر احداث خواهند شد.

پیمانکار این پروژه با بیان اینکه اگر منابع مالی تامین می شد، این آزاد راه آذرماه سال جاری زیر بار ترافیک می رفت، تصریح کرد: از کل آزاد راه تنها 2کیلومتر با 2 ابنیه نصفه کاره مانده است. گرانی 4برابری مصالح کار ما را دشوارتر کرده است. دولت باید در نظر داشته باشد که برآورد قرارداد 14 سال گذشته با وضعیت اقتصادی در سال جاری نزدیک 400 میلیارد تومان تفاوت دارد. با 60 میلیارد تومان پروژه به اتمام نمی رسد.

"محمدرضا پورمحمدی" استاندار آذربایجان شرقی هم  در مصاحبه اخیرش گفته هیچ ‌گونه محدودیتی از لحاظ تامین منابع مالی و همکاری ‌های فی‌مابین وجود ندارد و به لطف خداوند در شش ماهه اول سال جاری این پروژه افتتاح خواهد شد، وعد‌ه ای که تاکنون محقق نشده است.  این در حالی است که امروز شاهد پروژه ‌ای نیمه تمام هستیم که مسئولان زیادی به خاطر بی تفاوتی نسبت به پایان این پروژه در عدم موفقیت آن سهیم بوده ‌اند اما امید است در آینده‌ ای نزدیک با هوشیاری مسئولان فعلیِ استان این پروژه تا اواخر سال آینده به پایان رسد.

گزارش : سحر مغفرت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز