خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بی‌رغبتی مسئولان گردشگری آذربایجان‌شرقی برای جذب توریسم/ نداشتن برنامه مناسب برای برگشت دوباره مسافران به استان/ برخورد نامناسب برخی فروشندگان تبریزی با گردشگران

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۵۳۸

این روزها بازار سفر به آذربایجان‌شرقی بخصوص تبریز داغ داغ است اما موضوعی که کام گردشگران را از سفر به استان تلخ می‌کند برخورد بد برخی متولیان مراکز گردشگری و تفریحی با مسافران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در یک جمعه  از داغ‌ترین روزهای تابستان تبریز تصمیم می‌گیرم به سراغ یکی از اماکن گردشگری بروم تا از حال و هوای روزهای تابستانه تبریز  گزارشی تهیه کنم. در همان نقطه اول تصمیم می‌گیرم ائل گلی را مقصد خود کنم که این روزها پذیرای گردشگران بسیاری است که با چادرهای مسافرتی خود در شهر اولین‌ها، اتراق کرده‌اند.

شماره پلاک‌ها خودروها نشان می‌دهد میهمانان یا از تهران آمده‌اند یا از رشت و اردبیل یا اهواز و شیراز؛ پلاک‌های مربوط به شهرستان‌های استان نیز کم نیستند. تابستان بهترین فرصت برای باز شدن آغوش تبریز به روی مسافران راه دور و نزدیک است.

این تبریزی‌های مهمان‌نواز

به سراغ  خانواده‌ای می‌روم که  مسافران مرد آن در حال استراحت و خانم‌ها مشغول قاچ کردن هندوانه‌اند. از آنها درباره مهمان‌نوازی تبریزی‌ها می‌پرسیم  یکی از خانم‌ها با لحن شوخ طبعانه‌ای در حالی که صدایش را صاف می‌کند، می‌گوید:  از همدان آمدیم. تبریزی‌ها مهربان و مهمان‌نواز هستند، این اصلی‌ترین خصیصه آنهاست. همین جایی که ما چادر زده‌ایم یک خانواده تبریزی هم فرش پهن کرده بود اما چون  جای مناسبی پیدا نکرده بودیم به اصرار جایشان را به ما دادند.

وی ادامه داد: دو روزی می‌شود که به تبریز رسیده‌ایم و از همدان آمده‌ایم، آب‌وهوای تبریز تفاوت چندانی با همدان ندارد اما نمی‌دانم چرا همه چیز در تبریز خوشایند است. ما مسافرت‌های زیادی رفته‌ایم اما بدون تردید تبریز بهترین آنها است.

این خانم همدانی سبک سفر کردن را نقطه قوت خانواده خود می‌داند و عنوان می‌کند: زمانی‌که قرار بود به تبریز بیاییم تصمیم گرفته بودیم هتل رزرو کنیم چون می‌ترسیدیم شرایط آب‌ و هوا و یا اسکان مناسب پیدا نشود اما در لحظه آخر تصمیم گرفتیم سبک سفر کنیم تا روزهای بیشتری در شهر زیبای تبریز بمانیم.البته گرانی هتل ها و مراکز اقامتی هم یکی از دلایلی بود که مجبور به چادر زدن شدیم.

تبریز ؛ زیبا اما ناشناس

 یکی دیگر از مسافرانی که از اردبیل آمده می‌گوید:  وقتی سراغ موزه فرش یا خانه ستارخان را می‌گیریم و  کسی از آن خبری ندارد برایم  عجیب است که بناهای تاریخی  و معروف تبریز تا این اندازه برای برخی مردمانش  غریبه است، وقتی از مردم آدرس برخی آثار تاریخی و یا خانه مشاهیر را می‌پرسیم بسیاری تعجب می‌کنند   گویی که بار اول است این اسامی  را می‌شنوند. 

مهدی طالبی ادامه می‌دهد: شاید در بسیاری از شهرها مردم از مشاهیر تاریخی و فرهنگی خود باخبر نباشند اما در تبریز با این حجم از  مشاهیر کمی برایم عجیب بود. من معلم بازنشسته هستم و می‌دانم علت آن به خیلی چیزها از جمله بی‌توجهی مسئولان بر‌می‌گردد. وقتی در رسانه ملی و ... درباره آثار تاریخی و مشاهیر تبریز چیزی گفته نمی‌شود طبیعی است مردم هم چیزی ندانند.

مرحمت فرموده ما را مس کنید

در روزهایی که ائل گلی تبریز میزبان مسافران بسیاری است قسمتی از مسیر کنار آب گونی‌پیچ شده است. این صحنه در اولین لحظه تبریزی‌ها را به یاد مقبره‌الشعرایی می‌اندازد که در حصار فلز و گونی گرفتار شده است. کسی هم پاسخگو نیست.فقط بر روی پارچه ای نوشته شده به علت بازسازی  این مسیر تا اطلاع ثانوی بسته است. کی باز می شود خدا می داند. نوشته‌ای که در قسمت‌های دیگر پارک هم شبیه آن دیده می شود. اینجاست که شاعر می‌گوید از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم/ مرحمت فرموده ما را مس کنید.

اندکی که جای جای ائل گلی را برای دیدن مسافران می‌گردم به سراغ یکی از بوفه‌های مستقر در کنار آب می‌روم. برخورد نه چندان خوشایند و طلبکارانه فروشندگان با مسافران بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند. گویی مسافران و گردشگران بدهکار فروشندگان پارک هستند .این رفتار تنها مختص فروشندگان نمی شود و در  برخی از کارکنان پارک هم دیده می شود.از کمبود و وضعیت بد سرویس‌های بهداشتی شهر و نرخ کرایه ها و انباشت زباله در شهر هم  اگر چیزی نگوییم بهتر است.

این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که رفتار برخی از متولیان گردشگری در ایران را با سایر کشورها مقایسه کنی.  زمانی که   مسافر بیش از 20  دقیقه برای خرید یک بستنی باید صبر کرد  و  وقتی علت تاخیر را جویا می شوی پاسخ می شنوی « نمی‌خواهی نخواه.دعوتنامه که نفرستادیم بیایید تبریز.»جالب‌تر اینکه  در کنار چنین رفتاری کیفیت محصولات  قابل فروش و خدمات در ائل گلی  به شدت پایین آمده است .

چه کسی مقصر است؟ گردشگر یا مسئولان

در تبریز اگرچه همه، همه‌کاره هستند اما در مواقع حساس هیچ‌کاری وظیفه هیچکسی نیست. در بحث متولی گردشگری نیز اگر موضوع یا نقدی وارد شود سازمان‌ها و ادارات انگشت اتهام را به سوی یکدیگر می‌گیرند تا از تیغ انتقاد خلاص شوند اما پرسش اینجاست که متولی آموزش برخورد با مسافران کیست؟ در سفر هر برخورد بد، خاطره‌ای بد برای مسافر می‌سازد تا از سفر دوباره به آن مکان اجتناب کند. حال که ویژگی های منحصر به فرد تاریخی و جغرافیایی آذربایجان شرقی  اقبال و رونق  گردشگری را  به این استان به ارمغان آورده است بهتر است  رسیدگی به این مهم و رفع مشکلات گردشگری استان را  در صدر امور قرار دهیم. البته گردشگران نیز باید آداب مهمانی را به خوبی بجا آورند و زباله های خود را در همه جای شهر  و طبیعت زیبای استان رها نکنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز