خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

برگزاری چهارمین جشنواره زغال اخته در کلیبر/ تلاش برای صادرات زغال به آلمان و عمان

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۵۲۰

چهارمین جشنواره زغال اخته در شهرستان کلیبر در آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ زغال اخته از جمله میوه‌هایی است که فقط در استان‌های محدودی از کشور از جمله کلیبر، همدان و شمال کشور تولید می‌شود و از خواص و فوایدی از جمله جلوگیری از رشد سرطان ریه و تکثیر سلول‌های سرطان خون بدون تاثیر بر سلول های سالم برخوردار است.

کلیبر، به خاطر قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند، دارای آب و هوای خاصی است که مشخصا برای بار آوری زغال اخته مناسب می‌باشد. می‌توان ادعا کرد که «زغال اخته» سمبولی از هویت کلیبر است. در اواخر تابستان میوه‌های رسیده در اغلب مغازه‌های اطراف خیابان اصلی به فروش می‌رسد.

در سال‌های اخیر فرمانداری کلیبر با برگزاری جشنواره زغال اخته برای ترویج تولید تجاری و بازاریابی این میوه‌ها اقدامات جدیدی آغاز کرده‌است.

از طریق ترکیه ۲۰۰ تن صادرات انجام می‌دهیم

خدابخش، فرماندار شهرستان کلیبر در اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: تلاش ما گسترش و بهره وری از این میوه، برای بالا بردن درآمد کشاورزان است.

خدابخش با بیان اینکه نمونه زغال اخته را به کشور‌هایی مثل آلمان و عمان فرستادیم گفت: اگر نمونه‌هایی که فرستادیم مورد تایید این کشورها باشد از طریق ترکیه ۲۰۰ تن صادرات انجام می‌دهیم. با این کار مطمئنا قیمت زغال اخته را به ارزش واقعی می‌رسانیم.

۴۰ درصد زغال اخته کشور در کلیبر تولید می‌شود

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این راستا مطرح کرد: هر جشنواره ای دارای اهداف خاصی است که هدف ما نیز از این جشنواره شناساندن قالب و برند زغال اخته در کلیبر است.

وی افزود:‌ در کشور سالانه ۱۷۵۰ تن زغال اخته تولید و بهره‌برداری می‌شود که ۴۰ درصد آن متعلق به شهرستان کلیبر است و این امر کلیبر را به قطب زغال اخته کشور تبدیل کرده است.

فتحی گفت: زغال اخته بیشتر از میوه یک گیاه دارویی است و به نظر من یکی از سخاوت‌مندترین درخت‌ها است و ما برای بالا بردن سطح کیفی این محصول باید کشت بافتی را برای این میوه اجرا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد افزایش فرآوری این محصول نیز اظهار کرد: حال حاضر ۲۰ درصد این میوه به صورت فراوری و ۸۰ درصد به صورت تازه خوری انجام می‌شود ولی ما باید تلاش کنیم تا سال‌های آینده سطح فراوری را حداقل به ۶۰ درصد افزایش دهیم.

وی در مورد سرمایه‌گذاری در این عرصه گفت: به تمامی افرادی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند وامی درنظر گرفته‌ایم تا بتوانیم با بالا بردن سطح بهره‌وری رنج زحمات کشاورزان را به آنها بدهیم.

حدود ۵ تن برداشت محصول داشتیم

شهریار عیب‌زاده، یکی از باغداران شهرستان کلیبر نیز که در غرفه‌های این جشنواره مشغول به کار بود اظهار کرد: امسال حدود ۵ تن برداشت محصول داشتیم که نسبت به سال‌های قبل بهتر بود.

وی با اعتراض به محل برگزاری و انتقاد از مسئولین بابت اطلاع رسانی ضعیف این جشنواره بیان کرد:‌ سال گذشته این جشنواره در مکان قلعه دره‌سی برگزار شد که عموم مردم از تمامی استان‌ها و شهرها آمده بودند ولی امسال در خود شهرستان کلیبر بود که ذاتا تمام این افراد خودشان باغدار زغال اخته هستند.

از هر هکتار باغ ۱۰ الی ۱۵ تن برداشت می‌کنیم

بابک شهباز نیز یکی از باغداران جوان این شهرستان بود که در گفت‌وگو با خبرنگار ترجمان صبح گفت: ما تقریبا هرسال از هر هکتار باغ ۱۰ الی ۱۵ تن برداشت می‌کنیم ولی امکان سرمازدگی نیز هست که گاهی باعث می‌شود نتوانیم برداشت خوبی را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: ما امسال به دلیل برفی که در اردیبهشت ماه بارید نتوانستیم برداشت خوبی داشته باشیم و فقط حدود ۲ تن برداشت کردیم و به دلیل در دسترس نبودن مکان برگزاری خرید و فروش بسیار کمتری نیز داشتیم.

 

انتهای پیام/
عرفان ولی نژاد
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز