خبرگزاری کار ایران

برای بررسی آخرین وضعیت آتش سوزی ارسباران تشکیل شد ؛

برگزاری جلسه ویژه مدیریت بحران در استان / مهار کامل آتش سوزی تا عصر امروز

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۱۸۸

جلسه ویژه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی برای بررسی آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران صبح امروز - جمعه اول شهریور ماه- به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران دستگاه‌های مسئول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این جلسه مدیران کل مدیریت بحران استانداری، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان از آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین و اقدامات انجام یافته برای مدیریت و مهار این سانحه گزارش دادند.

استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران، گفت: همه دستگاه‌های مسئول و نیروهای مردمی از اولین ساعات وقوع حادثه پای کار بوده‌اند و همه امکانات و تجهیزات موجود به منطقه اعزام شده است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه طبق گزارش‌ها حدود 300 هکتار از جنگل‌های ارسباران در محدوده سه روستا از توابع شهرستان خداآفرین دچار آتش‌سوزی شده است، افزود: این حادثه در دو روز گذشته چندین بار مهار شده، اما به دلیل گرمای هوا و وزش باد، آتش مجددا شعله‌ور شده و تلاش‌ها برای مهار کامل آتش‌سوزی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه احتمال شروع مجدد آتش‌سوزی در منطقه وجود دارد، تأکید کرد: بر این اساس حالت آماده‌باش دستگاه‌ها تا زمانی که نسبت به مهار کامل آتش اطمینان خاطر ایجاد شود ادامه خواهد داشت.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم‌اکنون آتش‌سوزی در یک نقطه ادامه دارد، گفت: مهار کامل آتش‌سوزی نیازمند لکه‌گیری از طریق پشتیبانی هوایی است؛ با این وجود و به‌رغم مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و هوانیروز ارتش، تاکنون این امر محقق نشده است.

پورمحمدی با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌های ملی در این خصوص، گفت: متأسفانه این نقص، در حوادث مشابه مانند آتش‌سوزی جنگل‌های شمال هم وجود داشت و انتظار داریم که دستگاه‌های مسئول در سطح ملی، با جدیت بیشتری با استان‌ها و مناطق درگیر با بحران‌های مشابه همکاری کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه البته این جلسه برای گلایه‌گذاری و پیدا کردن مقصر نیست و مدیریت حادثه در اولویت است، افزود: انتظار داشتیم که برخی از سازمان‌ها مانند جمعیت هلال احمر همچون گذشته اهتمام بیشتری در مدیریت حادثه داشتند که ان‌شاءالله بعد از مهار آتش‌سوزی، رسیدگی‌های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.

پورمحمدی همچنین با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران میراث طبیعی ماست، گفت: به مردم عزیز استان اطمینان خاطر می‌دهم که همه مدیران ذی‌ربط برای مهار آتش‌سوزی اهتمام جدی دارند و شخص بنده نیز لحظه به لحظه عملکرد دستگاه‌های مسئول را رصد می‌کنم تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن این حادثه را کنترل کنیم.

اسماعیل نجار با بیان اینکه متولی مدیریت آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و مناطق حفاظت شده، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشور هستند، افزود: سایر دستگاه‌ها در این خصوص نقش کمک‌کننده دارند و سازمان مدیریت بحران نیز بر حسب وظیفه از چند سال پیش همکاری خود را با این سازمان‌ها آغاز کرده است.

وی به تفاهم‌نامه سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع در خصوص پشتیبانی هوایی در مواقع بروز آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز، یکی از موانع اجرای این تفاهم‌نامه است که امیدواریم برای رفع این مشکل، یک تصمیم جدی گرفته شود.

قلی الله‌قلی‌زاده، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت جنگل‌های ارسباران از نظر منابع طبیعی و معیشت مردم منطقه اشاره کرد و گفت: مردم منطقه همکاری خوبی در با دستگاه‌های مسئول داشتند و دستگاه‌ها نیز باید با تمام امکانات و تجهیزات خود برای مهار آتش‌سوزی تلاش کنند.

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم با اشاره به وقوع 25 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران از ابتدای امسال تاکنون، گفت: آتش‌سوزی اخیر از سه روز گذشته در یکی دو نقطه شروع شده که در این مدت، تمام امکانات و تجهیزات موجود استان برای مهار آن به منطقه اعزام شده است.

داور نامدار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز به شیب تند، سنگلاخی و صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌سوزی و دشوار بودن دسترسی و استقرار نیروها اشاره کرد و گفت: همه نیروهای عمل‌کننده تحت مدیریت فرماندار خداآفرین مشغول فعالیت هستند و جلوی توسعه آتش گرفته شده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران نیز گفت: هم‌اکنون آتش‌سوزی در دو نقطه به طور کامل مهار شده و در دو نقطه نیز به صورت کنترل‌شده و نه شعله‌ور، ادامه دارد که امیدواریم تا بعد از ظهر امروز این دو نطقه نیز به طور کامل مهار شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز