خبرگزاری کار ایران

محمد فتحی خبر داد:

پایان عملیات مرمت مقبره سلطان پیراحمد در شهرستان هوراند

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۳۳۰

معاون اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی از اتمام عملیات مرمت و بازسازی بنای مقبره سلطان پیر احمد قتانلو در شهرستان هوراند خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد فتحی اظهار کرد: بنای تاریخی و ارزشمند "مقبره سلطان پیر احمد قتانلو" یا "امام زاده قتانلو" که در قسمت غربی روستای قتانلو از توابع شهرستان هوراند واقع شده، به‌واسطه معماری خاص و یکپارچگی اثر جز مقابر شاخص دوره سلجوقی- ایلخانی، محسوب می شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

وی افزود: مقبره سلطان پیر احمد از دو بخش چسبیده بهم تشکیل شده که بخش اصلی، گنبدی مدور با دیوارها و پایه‌هایی از لاشه سنگ ساخته شده و بخش دوم نیز گنبدی با دیواره های آجری به صورت یکپارچه روی آن بنا گردیده است که به ارتفاع 10 متر و به شعاع 5 متر است. پلان اولیه این  بنا مربوط به دوره سلجوقی است که در دوره های بعدی الحاقاتی به آن اضافه شده است.

معاون میراث فرهنگی استان عدم استفاده از مصالح مقاوم در ساخت این بنا را اصلی ترین دلیل فرسایش و همچنین تخریب تدریجی آن بیان کرد و گفت: مصالح استفاده شده در این بنای تاریخی از مقاومت کافی برخوردار نبوده و با گذشت زمان سبب شکست طاق و سر در ورودی و همچنین ترک هایی در گنبد شده بود، به همین جهت طرح مرمت و بازسازی این بنا از تیرماه سال جاری در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

فتحی در پایان خاطرنشان کرد: عملیات بازسازی و محافظت مقبره قتانلو طی سه ماه با استحکام بخشی ساقه گنبد، دیوارها، بازسازی سردر و طاق ورودی، آجر فرش و گچکاری داخل بنا به طول انجامید و با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان به پایان رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز