خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

شهریار، شاعری انقلابی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۱۴۶

استاد شهریار به معنای واقعی کلام، یک شاعر دینی و متعهد بود و چون کلامش را به لطافت دین پیوند زده بود همواره ماندگار شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: استاد شهریار به معنای واقعی کلام، یک شاعر دینی و متعهد بود و چون کلامش را به لطافت دین پیوند زده بود همواره ماندگار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا آیت الله محسن مجتهد شبستری امروز در همایش علمی پژوهشی استاد شهریار و قرآن در تبریز اظهار داشت: او یک شاعر انقلابی هم هست، شاعری است که از میان مردم برخاست و با شنیدن ندای ولی فقیه زمان، به ندای او لبیک گفت و بر همین اساس هم هست که بزرگداشت او تکریم هنر متعهد و انقلابی است.

وی افزود: قبل از ظهور اسلام، اقوام عرب برای شعر اهمیّت خاصی قائل بودند و اشعار عاشقانه و حماسی زیادی می‌سرودند، اما محتوا و مفهوم آنها غالباً پوچ و مربوط به ظواهر دنیا یا درباره دلاوری­‌های جنگی و امثال آن بود اما با ظهور دین مبین اسلام، شعر جان تازه­ای گرفت و به سوی معنویت و پند یا مدح اولیای خدا متمایل گشت و حتی در زمان رسول خدا(ص) شعرای زیادی پرورش یافتند که شعرهای آنها مورد تأیید پیامبر بود.

امام جمعه تبریز تأکید کرد: شاعر شعر دینی باید با توجه به آموزه­‌های والای اسلام شعر بسراید و شاهکار بی‌آفریند؛ مثل آنچه در شعر حافظ و دیگر شاعران موفق می‌­بینیم. با مقایس‌ه­ای اجمالی میان شعر شاعران مختلف که مقوله دین در سرود‌ه‌های آنها نمود بیشتری دارد به این نتیجه اساسی می­‌رسیم که شعر شاعرانی که با پشتوانه اسلام شعر می­‌سرایند، سرشار از حکمت و دانش است

وی افزود: اصولاً بر اساس شواهد تاریخی، این‌گونه شاعران، ابتدا به دانش دین، شهره خاص و عام بودند و سپس گذر ایام، آنان را در مقام شاعری، در اذهان عموم زنده ساخت.

نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از این شاعران دین‌مدار که اغلب سروده‌هایش سرشار از مضامین دینی و به ویژه توجه به مقوله ولایت است، مرحوم استاد سیدمحمدحسین شهریار است

امام جمعه‌ تبریز گفت: شهریار شاعر سروده‌های انقلابی نیز هست، گوهر تابنده‌ انقلاب اسلامی که از خون‌های پاک جوانان وطن به ثمر رسیده بود، در دهه پایانی عمر شهریار، روح تازه‌ای به اشعار این پیر تجربه دیده‌ روزهای تلخ و گزنده در دوران پهلوی بخشید و باعثشد آخرین سلطان غزل فارسی، خود و هنرش را در خدمت انقلاب بگذارد و به مردمی که جان در گرو این خیزش عظیم نهاده بودند، پاسخ مثبت بدهد.

براساس این گزارش همایش علمی و پژوهشی استاد شهریار و قرآن همزمان با برگزاری مسابقات سراسری قرآن با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی و انسانی دانشگاه تبریز، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان و بنیاد شهریار هفتم اسفندماه جاری در مجتمع فرهنگ هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

گفتنی است در این همایش صاحبان مقالات به ارائه مقالات علمی و پژوهشی خود پیرامون استاد شهریار و قرآن پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز