خبرگزاری کار ایران

آیت الله جوادی آملی:

قرآن کریم اسرار خلقت را بیان می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۸۲۹

اگر کسی دانشگاهی بود و خواست درباره احوال الهی بحثو جستجو کند می تواند از تجربه و حس تجربی بار یابد و مخزن الهی را که فعل خاص الهی است دریابد، و اگر کسی قرآن پژوه بود و خواست در معارف قرآنی و معارف دینی جستجو کند از عربی مبین می تواند تا به بارگاه معارف الهی بار یابد و معارف قرآن را بهتر بفهمد.

آیت الله جوادی آملی، مرجع عالیقدر جهان اسلام گفت: باید تلاش کنیم خداوند سبحان که متکلم قرآن است را به بهترین وجه که جلوه الهی است ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا آیت الله جوادی آملی، در پیامی تصویری به آیین افتتاحییه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در مصلای امام خمینی(ره) تبریز تأکید کرد: اگر کسی حقیقت قرآن را خوب بیابد از اسرار عالم باخبر می‌شود.

وی در این پیام با قدردانی از شزکت کنندگان و برگزار گنندکان این مسابقات تصریح کرد از ذات اقدس الهی مسالت می‌کنم از همه شما بزرگوارانی که در پرتو قرآن و عترت تلاش و کوشش می‌کنید که معرف الهی را خوب تجزیه و تحلیل کرده، آگاه باشید، باور کنید، عمل کنید و منتشر کنید به احسن وجه بپذیرد و بر فلاح و صلاح دنیا و آخرت شما بیافزاید.

آیت الله جوادی آملی افزود: قرآن کلام خداست چنان که نظام هستی فعل خداست، کلام خدا از متکلم به صورت تجلی ظهور کرد. و نظام هستی از ذات اقدس الهی به نحو تجلی ظهور کرد. یعنی که در عین حال که در مخزن الهی حقایق جهان موجود هستند در عین حال از آنجا تنزل کردند.

وی تاکید کرد: اگر کسی دانشگاهی بود و خواست درباره احوال الهی بحثو جستجو کند می‌تواند از تجربه و حس تجربی بار یابد و مخزن الهی را که فعل خاص الهی است دریابد، و اگر کسی قرآن پژوه بود و خواست در معارف قرآنی و معارف دینی جستجو کند از عربی مبین می‌تواند تا به بارگاه معارف الهی بار یابد و معارف قرآن را بهتر بفهمد.

آیت الله جوادی آملی، اهل بیت(ع) را قرآن ناطق خواند و گفت: آنان درباره قرآن و حقیقت آن دو سخن همسو دارند، بیان نورانی علی(ع) درباره نظام هستی این است که «خدا را حمد و ثنا و سپاسگذاریم که در آفرینش تجلی کرده است و جهان جلوه خدای سبحان است».

وی ادامه داد: ‌‌ همان حضرت درباره قرآن کریم در نهج البلاغه اینچنین فرمودند که «ذات اقدس الهی برای بندگان در قرآن تجلی پیدا کرده است، بدون اینکه مردم الله را ببیند، الله دیدنی نیست، دیدن بصر نسبت به خدای سبحان محال است و دیدن قلب هم به دو منطق محال است. یعنی قلبا کسی بخواهد به کنه ذات الهی برسد مستحیل است، بخواهد به کنه اسباب و صفات ذاتی برسد محال است ولی می‌شود به افعال الهی و اسماء فعلی الهی بار یابد، این تجلی چه درباره جهان و چه درباره خلقت همسو و همگون است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه آنچه در نظام هستی است اگر بخواهد به صورت کتاب دربیاید می‌شود قرآن کریم، و قرآن کریم اگر بخواهد به صورت نظام هستی دربیاید می‌شود جهان هستی گفت: اگرگسی اسرار عالم را خوب درک کند می‌بیند قرآن کریم اسرار خلقت را بیان می‌کند و کسانی که در حوزه عربی مبین تلاش می‌کنند عنایت داشته باشند که این قرآن نازل شده است نه آنطور که باران را تگرگ را برف را خدا نازل می‌کند، بلکه خداوند باران را به زمین انداخت ولی قرآن را به زمین آویخت. قرآن یک حبل متین است که یک طرف آن به طرف ذات اقدس خدا و یک طرف آن به دست جوامع بشری است.

وی ادامه داد: جوامع بشری اگر این حبل متین را بگیرند می‌توانند رشد کنند و جامعه عدل محور می‌تواند ظهور کند ولی اگر در حد عربی مبین بسنده کنند و به مفاهیم و حفظ قرآن اکتفا کنند، معانی بر‌تر از یادشان می‌رود، لذا باید کوشش کرد بخش عربی مبین و بخش‌های بر‌تر قرآن کریم را خوب فرا گرفته و منتشر کرد تا کل قرآن کریم که تجلی الهی است بیش از گذشته ظهور پیدا کند و خداوند سبحان که متکلم این کلام است را به بهترین وجه که جلوه الهی است ببینیم.

لازم به ذکر است سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امروزبا شرکت ۴۷۰ نفر از چهره‌های بر‌تر قرآنی کشور در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم در تبریز آغاز شد.

این مسابقات یازدهم همین ماه با معرفی نفرات بر‌تر به کار خود پایان می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز