خبرگزاری کار ایران

معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

ناکارآمدی بازار، کشاورزی را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۸۴۲

تولیدکنندگان و تشکلهای فراگیر بخش کشاورزی نیازمند آن هستند تا به صورت رو در رو با محققین بخش کشاورزی درکاربردی کردن تحقیقات با همدیگر همفکری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عمده چالش فعلی بخش کشاورزی ناکارامدی بازار مصرف محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا اکبر فتحی امروز در جلسه کمیته پژوهش سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فاصله بین تحقیق و پژوهش و اجرا افزود: تولیدکنندگان و تشکلهای فراگیر بخش کشاورزی نیازمند آن هستند تا به صورت رو در رو با محققین بخش کشاورزی درکاربردی کردن تحقیقات با همدیگر همفکری کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات بخش کشاورزی خیلی گسترده است افزود: مدیریت پراکنده زنجیره تولید، ضعف نظام آموزش و ترویج و پژوهشهای کاربردی از جمله مسائل مهم این بخش به شمار می‌رود.

فتحی با بیان اینکه تولیدات ما بایستی با محصولات در سطح جهانی رقابت نماید گفت: از بخش تحقیقات و مراکز پژوهشی انتظار داریم در این مورد تلاش بهتری انجام دهندکه بااعمال کدامین روشها و زنجیره‌های تولیدی و نظامهای بهره برداری امکان کاهش قیمت تمام شده محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه هزینه تولید محصولات کشاورزی در کشورما خیلی بالاست و قیمت محصول پایین است افزود: پژوهش اصل عملی و محور دانایی است و دانایی محور توسعه است، لذا انتظار از مراکز تحقیقاتی بخشی و مراکز دانشگاهی این است که با در نظرگرفتن جمیع جهات دراین زمینه‌ها بهره‌برداران بخش کشاورزی و متولی بخش را یاری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان مشتری محور است و باید قیمت تمام شده را پایین بیاورد تا مشتری خودش به دنبال آن برود افزود: البته این یکی از تفاوتهای اساسی اقتصاد سنتی با اقتصاد دانش محور است.

وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا از ژاپن و کره گرفته تا کشورهای اروپایی ۵۰ تا ۶۰ درصد یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود و این به دلیل ماهیت بخشی و تبدیل شدن امنیت غذائی به یک کالای عمومی است که قیمت محصولات تولیدی برخلاف سایر بخشهای اقتصادی معمولا درعرضه و تقاضا مشخص نمی‌شود.

فتحی با بیان اینکه تحقیقات زمانی کاربردی می‌شود که فضا را برای کاربردی کردن دانش مهیا نماییم افزود: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا دریاچه ارومیه به شکل امروزی در آمده است

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی این بوده که بار اضافی بر حوزه دریاچه تحمیل شده و ناشی از تفکرات سنتی در توسعه بوده و مبنای علمی و تحقیقاتی نداشته است

فتحی تصریح کرد: درخواست جدی ازمراکز تحقیقاتی و دانشگاهی این است که دراحیای این دریاچه با تمام توان وارد شوند تابااعمال مناسب ترین شیوه‌ها ضمن حفظ معیشت مردم منطقه، سهم آب دریاچه نیز تامین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز