خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

توسعه صادرات غیرنفتی معبر تحقق اقتصاد مقاومتی است

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۸۰۴

توسعه صادرات غیرنفتی تنها راه ترمیم وضعیت اقتصادی است. / شاید فروش نفت راحت‌ترین راه کسب درآمد برای دولتمردان بوده، اما این روش بی‌ثباتی شدیدی در شاخص‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی به وجود آورده است.

استاندار آذربایجان شرقی توسعه صادرات غیرنفتی را معبر تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل جبارزاده صبح امروز چهارشنبه در بیستمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز اظهار داشت: رسیدن به این نقطه با مدیریت‌های عادی روزمره امکان‌پذیر نیست و این مهم، عزم ملی و مدیریت جهادی را می‌طبد.

وی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت خام در سال‌های گذشته، افزود: شاید فروش نفت راحت‌ترین راه کسب درآمد برای دولتمردان بوده، اما این روش بی‌ثباتی شدیدی در شاخص‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی به وجود آورده است.

جبارزاده با تاکید بر این که برای ترمیم وضعیت اقتصادی هیچ چاره‌ای به جز توسعه صادرات غیرنفتی نیست، افزود: عدم حاکمیت قانون، ضعف در کنترل فساد اداری و اقتصادی، عدم شفافیت و پاسخگویی و مداخلات غیراصولی دولت در اقتصاد از عوارض وابستگی به صادرات نفتی است.

وی با بیان این که اقتصاد نفتی باعثتشریفاتی شدن برخی واژه‌ها شده است، گفت: کلماتی مانند بهره‌وری، نوآوری و خلاقیت و شایسته‌سالاری که در برنامه‌های توسعه کشور بارها بر آن تاکید شده، در اقتصاد نفتی مفهوم خود را از دست داده‌اند و تحقق آنها دور از انتظار است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تناقض در سیاست‌های اقتصادی را از دیگر تبعات منفی وابستگی به نفت عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته دولت‌ها به دنبال افزایش تولید نفت بودند که این سیاست، افزایش درآمدهای ارزی، افزایش نقدینگی و تورم را در پی داشت که در نهایت دولت را مجبور به واردات برای کنترل قیمت‌ها می‌کرد.

وی افزود: افزایش واردات موجب کاهش سودآوری تولیدات داخلی، سودآور شدن فعالیت‌های کاذب و تولید کالاهای غیرقابل تجارت شده و سرمایه‌ها را از بخش مولد و صنعتی خارج و به سوی بخش‌های کاذب و غیرمولد مانند بازار ارز و سکه سوق می‌دهد.

جبارزاده با بیان این که این روند موجب کوچک شدن صنعت و کاهش صادرات غیرنفتی می‌شود، افزود: کاهش صادرات غیرنفتی در شرایطی که توسعه این نوع صادرات جزو سیاست‌های کشور است همان تناقضی است که در اثر وابستگی به فروش نفت اتفاق افتاده است.

وی به طرح پایش واحدهای صنعتی استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه نتایج این طرح نتایج خوبی نیست و نشان می‌دهد تعداد کمی از واحدهای صنعتی استان با تمام ظرفیت کار می‌کنند که این نیز حاصل وابستگی به صادرات نفتی است.

جبارزاده با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر قطع وابستگی به فروش نفت، اظهار داشت: به‌رغم این تاکیدات، هنوز به اندازه قابل توجهی از این وابستگی رهایی نیافته‌ایم و وابستگی به نفت عملا موجب کوچک و ناکارآمد شدن صنعت داخلی شده است.

وی تصریح کرد: دولتمردان تدبیر و امید و شخص رییس جمهور نسبت به اقتصاد مقاومتی باور عملی دارند و با وجود تلاش برای رفع تحریم‌های اقتصادی، برای هر شرایطی برنامه‌ریزی کرده‌اند.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی، خاطرنشان کرد: اعتمادسازی و پرهیز از سودجویی کوتاه‌مدت نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد و این فرهنگ اصیل را به نسل جدید بازرگانان و تولیدکنندگان نیز انتقال داد.

وی، تاسیس شرکت‌های تخصصی صادرات را ضروری دانست و گفت: هر تولیدکننده موفقی لزوما صادرکننده موفقی نیست و باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا تولیدکنندگان، کالاهای باکیفیت خود را در اختیار شرکت‌های صادراتی قرار دهند.

جبارزاده با بیان این که باید برندهای معتبر صادراتی در استان ایجاد شود، افزود: برندسازی در برخی از بخش‌های تولیدی استان وجود دارد، اما کافی نیست و باید به این موضوع توجه بیشتری شود.
وی همچنین بر توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید کرد و گفت: ناموفق بودن یکی دو مورد از سرمایه‌گذاری‌های مشترک نباید موجب ترک آن شود.

جبارزاده با بیان این که مدیریت استان نیز از این نوع سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند، افزود: توسعه صادرات و ورود به بازارهای جهانی در گرو سرمایه‌گذاری‌های مشترک است.

استاندار آذربایجان شرقی با اعلام حمایت از تاسیس کنسرسیوم‌های صادراتی در استان، اظهار داشت: شاید در وضعیت موجود اقتصادی، شرکت‌های صادراتی توان بازگشت سود و سرمایه مورد انتظار را نداشته باشند که تاسیس کنسرسیوم‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی خطاب به بازرگانان و تولیدکنندگان با تاکید بر این که فرصت بازار روسیه را از دست ندهید، افزود: قطعا وزارت صنعت و تجارت و اتاق بازرگانی در این خصوص انگیزه دارند، اما باید توجه داشت که این فرصت ممکن است مقطعی و زودگذر باشد.

جبارزاده با اشاره به ایجاد میز روسیه در اتاق بازرگانی تبریز، گفت: آذربایجان شرقی آماده است در بحثارتباطات تجاری با روسیه نقش محوری را ایفا کند، چرا که تجار این استان تخصص ارتباط با تجار و بازرگانان روسیه را دارند.

وی افزود: البته تجار آذربایجانی با مشکلاتی مواجهند که شاید به تنهایی نتوانند به بازار روسیه وارد شوند و نیاز به حمایت دولت و وزارت صنعت و تجارت دارند.

جبارزاده، ایجاد گمرکات تخصصی در استان و منطقه آزاد ارس را به عنوان یکی از خواسته‌های استان از وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردو با تاکید بر انتخاب افراد متخصص به عنوان رایزنان اقتصادی و بازرگانی ایران در کشورهای مختلف، گفت: رایزنان اقتصادی باید حامی و طرف اعتماد تجار ما باشند.

جبارزاده با بیان این که تجار آذربایجان متخصص تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها هستند، گفت: تحریم‌های اقتصادی می‌تواند به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه اقتصادی پیش روی تجار و بازرگانان ما باشد.

وی تاکید کرد: از ابتدای مسوولیت اعلام کرده‌ایم که در کنار بخش خصوصی هستیم و فعالان این بخش مطمئن باشند که هر جا قدم بگذارند مدیریت استان به عنوان پشتیبان پشت سر آنها خواهد بود.

گفتنی است بیستمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی از صبح امروز به مدت دو روز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز آغاز به کار کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز