خبرگزاری کار ایران

تالاب بین‌المللی قوری‌گل‌ در آذربایجان شرقی آبگیری شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۳۵

تالاب قوری‌گل یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار در آذربایجان‌شرقی در ۴۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.

با اصلاح و بازسازی کانال انتقال آب، تالاب بین‌المللی قوری‌گول آبگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اعلام این مطلب گفت: منبع آب تالاب در نتیجه جمع شدن آب‌های زیر سطحی و سیلاب‌ها و آبراهه‌ها و بارش‌های فصلی و آب وارد شده از طریق کانال صبری‌چای و نوجه ده‌ کوه است که در سال‌های اخیر به علت فرسودگی و تخریب این کانال، انتقال آب به این تالاب زیبا و با ارزش بین‌المللی با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری­های به عمل آمده این کانال توسط شرکت آب منطقه ای استان اصلاح و بازسازی شد

حمید قاسمی با بیان اینکه میزان دبی آب ورودی به تالاب توسط اداره امور آب شهرستان ۱۵ لیتر در ثانیه برآورد شده است افزود: تالاب قوری‌گل یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار در آذربایجان‌شرقی در ۴۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این تالاب به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه­های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید، اردک مرمری بوده و به عنوان یکی از تالاب­های سایت کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در سال­‌های اخیر بر میزان فعالیت کشاورزی در اطراف تالاب افزوده شده که منجر به شکوفایی جلبکی تالاب و ایجاد آلودگی­‌های دیگر شده و آثار مخربی بر کیفیت آب تالاب و گونه­های آبزی داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تأکید کرد: تالاب بین­المللی قوری‌گل با توجه به دارا بودن قابلیت‌های مختلف می‌تواند دربرگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع‌زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم باشد.

لازم به ذکر است حدود ۹۲گونه پرنده نیز در تالاب بین‌المللی قوری‌گل شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه‌های جانوری در حال تهدید به انقراض تلقی می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز