خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در گفتگو با ایلنا:

سیل امسال در آذربایجان شرقی یک هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۳۷۱

این موضوع که ۸۹ درصد سیلابها کمتر از دبی ۲۵ ساله داشته اند به این معنی است که در صورت رعایت حریم و بستر رودخانه ها این سیلابها هیچ گونه خسارتی را تحمیل نمی‌کردند.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: سیل یک هزار میلیارد ریال خسارت در شش ماهه اول سال جاری در آذربایجان شرقی وارد کرده است.

غلامرضا هاشمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در تبریز، همچنین تعداد سیل های رخ داده در این مدت را ۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: این سیل ها ۲ نفر تلفات جانی، ۷۵۶ رأس تلفات دامی به همراه داشته و به ۱۳۸ باب اعیانی، ۲۸۴ هکتار اراضی کشاورزی، ۵۹۰ هکتار اراضی باغی، ۱۰ حلقه چاه کشاورزی و ۱۲ دستگاه خودرو و موتورسیکلت خسازت وارد کرده است.

وی عامل اصلی خسارت بیش از ۵۸ درصد سیل ها را دخل و تصرفات غیرقانونی در بستر و حریم رودخانه ها، ۵ / ۳۷ درصد احداثسازه های غیرفنی و تنها ۵/۴ درصد عوامل طبیعی عنوان کرد و گفت: با توجه به تأثیر تغییر اقلیم و عوامل انسانی بر افزایش پتانسیل سیل خیزی استان، عدم رعایت حریم و بستر رودخانه را عامل تبدیل سیل از پدیده ای طبیعی به بلایی طبیعی به شمار می رود.

هاشمی خسارات سیل را ناشی از اندرکنش فعالیت های فردی و اجتماعی خواند و افزود: این موضوع که ۸۹ درصد سیلابها کمتر از دبی ۲۵ ساله داشته اند به این معنی است که در صورت رعایت حریم و بستر رودخانه ها این سیلابها هیچ گونه خسارتی را تحمیل نمی کردند.

وی با تأکید بر این که اعتبارات لازم برای پیشگیری از سیل، بسیار کمتر از رقمی است که برای جبران خسارات آن صرف می‌شود، افزود: این در حالی است که خسارات جانی هرگز قابل جبران نیستند.

هاشمی با توجه به گستردگی ۲۵ هزار کیلومتری طول رودخانه ها و افزایش پتانسیل سیل خیزی استان خواستار دقت جدی مسئولان و مردم منطقه در رعایت حریم و بستر با آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه شد و گفت: با توجه به صرف هزینه ۵۵۰ میلیارد ریالی برای انجام فعالیت های پیشگیری و کنترل سیل و عملیات ۷۰۰ کیلومتری انجام شده در زمینه بازگشایی و اصلاح مسیر، برای اجرای طرح های برنامه ریزی شده از قبیل استقرار دستورالعمل هشدار سیل، تهیه بانک اطلاعاتی حفاظت و مهندسی رودخانه ها، بازگشایی بازه های اولویت دار مهرانه رود، ساماندهی آجی چای و تهیه نقشه های هوایی و مخروط افکنه های مرند، خواهان تخصیص اعتبارات لازم هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز