خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

تیم‌های واکنش سریع در تمام ادارات تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۱۷۴

کمبود اعتبار نباید موجب غفلت از مصون‌سازی زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم شود. / تمام پروژه‌های استان باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند. / تبریز فاقد مکانی برای اسکان موقت مردم در مواقع ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: مصون‌سازی زیرساخت‌های حیاتی، پایدارسازی زیرساخت‌های حساس و ایمن‌سازی زیرساخت‌های مهم استان در برابر انواع تهدید‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل جبارزاده پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه، در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان افزود: نقاط ضعف و آسیب‌های مراکز مهم و حساس استان از جمله صدا و سیما، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، خطوط و مخازن آبرسانی باید شناسایی شده و طی برنامه پدافند غیرعامل مصون‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه کمبود اعتبار نباید موجب غفلت از مصون‌سازی زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم استان شود، خاطرنشان کرد: تمام پروژه‌های استان باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید جزو هزینه‌های اجرای طرح‌ها منظور شود، گفت: الزامی کردن رعایت اصول مقاوم‌سازی در تمام ساخت و ساز‌ها به ویژه در پروژه‌های مسکن مهر ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: در این زمینه نباید هیچ‌گونه چشم‌پوشی صورت گیرد، چرا که چشم‌پوشی از اصول مقاوم‌سازی خیانت به جان و سلامت مردم است.

وی افزود: خوشبختانه در چند ماه گذشته استان آذربایجان شرقی در بحثنظارت بر پروژه‌های عمرانی به عنوان استان اول معرفی شده و این روند باید ادامه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه بافت‌های فرسوده شهری برای امنیت و سلامت مردم مشکل‌ساز است، گفت: استانداری آماده حمایت از طرح‌های پیشنهادی شهرداری تبریز در بحثاحیای بافت‌های فرسوده است.

وی با قدردانی از اقدام شهرداری تبریز در آماده‌سازی پارک‌ها برای اسکان مسافران، خاطرنشان کرد: این کار می‌تواند امکان اسکان اضطراری در مواقع بحرانی را نیز فراهم کند و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی یکی از مناطق خطرخیز است وجود چنین زیربناهایی فوق‌العاده مهم است.

جبارزاده در ادامه فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی مفاهیم پدافند غیرعامل را ضروری دانست و بر آموزش این مفاهیم در مدارس، دانشگاه‌ها و برنامه‌های صدا و سیما و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف مردم تاکید کرد.

وی با اشاره به تشکیل تیم واکنش سریع در جمعیت هلال احمر استان، گفت: اقدام مشابه در این زمینه باید در تمام دستگاه‌ها به ویژه سازمان‌های خدمات‌رسان انجام شود تا نیروهای آن‌ها بتوانند در شرایط خاص نقش خود را ایفا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت پدافند غیرعامل، اظهار داشت: وظیفه و ماموریت اصلی شورای پدافند غیرعامل حفظ جان و سلامت همه مردم و حفظ تاسیسات و ابنیه استان است و از این جهت مسوولیت سنگینی بر عهده این شورا قرار دارد.

وی مصون‌سازی و صیانت از مردم استان و ایجاد و حفظ آمادگی در برابر انواع تهدیدات را نیز از جمله ماموریت‌های شورای پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: پدافند غیرعامل ارزان‌ترین روش برای حفظ جان و سلامت مردم است و نباید تصور شود که این روش مخصوص شرایط ویژه است.

جبارزاده افزود: البته تهدید نیز همیشه هست و تا زمانی که بحثاستکبارستیزی و حفظ هویت و آرمان‌های انقلاب اسلامی وجود دارد طبیعی است که کشور ما در هر زمان در معرض تهدید دشمنان انقلاب قرار دارد.

وی با بیان اینکه رصد، پایش، تشخیص و هشدار نسبت به انواع تهدیدات و کاهش آسیب‌پذیری‌های عمده از دیگر وظایف شورای پدافند غیرعامل استان است، بر آماده‌سازی استان در برابر تهدیدات پرتوی و زیستی، فعال‌سازی قرارگاه پدافند زیستی و استفاده از نظرات علمی و دانشگاهی در این راستا تاکید کرد.

- تبریز فاقد مکانی برای اسکان موقت مردم در مواقع ضروری است

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه در تبریز مکانی برای اسکان موقت مردم در مواقع ضروری وجود ندارد، گفت: اقدامات قابل تقدیری از سوی شهرداری در این زمینه انجام گرفته که باید وسیع‌تر شود.

محمدصادق پورمهدی افزود: بخشی از وظایف شورای پدافند غیرعامل با مدیریت بحران منطبق است از این رو لازم است تا مدیریت این اداره کل نیز در جلسات شورای پدافند غیرعامل حضور یابد.

سعید شبستری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم با تهدیدآمیز خواندن بافت فرسوده شهری، گفت: باید اقدامات اساسی برای احیای بافت فرسوده صورت گیرد و برنامه‌ای جداگانه برای سامان‌دهی آن در مواقع بحرانی تدوین شود.

جهانسری، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی نیز هدف‌گذاری کلی شورای پدافند غیرعامل را اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش ذکر کرد و شناسایی بهتر تهدید‌ها و آسیب‌ها را مستلزم نهادینه‌سازی مفهوم پدافند غیرعامل دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز