خبرگزاری کار ایران

۷۵ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۹۵۷

صادرات فعلی محصولات کشاورزی در حد پتانسیل و توانمندی‌های استان آذربایجان شرقی نیست. / صادرات گروه کالاهای کشاورزی رتبه دوم صادرات استان آذربایجان شرقی را در چهار ماه نخست سالجاری به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات ۷۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از این استان به خارج از کشور درچهارماه نخست سال ۹۳ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات گروه کالاهای کشاورزی رتبه دوم صادرات استان آذربایجان شرقی را در چهار ماه نخست سالجاری به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی از رشد ۱۴ درصدی نسبت به چهار ماهه نخست سال ۹۲ برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور نقش راهبردی ایفا می‌کند، افزود: بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن نقش بسیار مهمی در اشتغال و تأمین نیازهای داخلی داشته و از حیثایجاد درآمدهای صادراتی نیز با توجه به وجود مزیت‌های نسبی در این بخش، دارای اهمیت بالایی است.

فتحی تصریح کرد: وجود رقابت بالا در بازارهای جهانی و شرایط خاص این بازار‌ها، لزوم حمایت هرچه بیشتر دولت و رفع موانع توسعه صادرات محصولات کشاورزی را ضروری ساخته و تولیدکنندگان نیز باید توجه ویژه‌ای را در تولید کمی وکیفی محصول جهت جهت ورود سهل و ماندگاری بالا در بازارهای جهانی ازخود نشان دهند.

وی با بیان اینکه کشمش، فرآورده‌های لبنی و صنایع تبدیلی عمده محصولات صادراتی آذربایجان شرقی را در این مدت تشکیل داده‌اند، افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در زمینه صادرات محصولات کشاورزی تمرکز بر صادرات محصولات بصورت فرآوری شده است. چرا که صادرات به شکل فرآوری نشده ضمن اینکه ارزش افزوده پایینی ایجاد می‌کند نمی‌تواند به عنوان شاخصی برای پیشرفت نیز محسوب شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف اصلی بایستی صادرات محصولات به صورت فرآوری شده و با بسته بندی مناسب باشد، ادامه داد: بر همین اساس به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد و گسترش صنایع توجه شده است و از این رو سهم صنایع از صادرات در سالهای اخیر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با همه اوصاف، صادرات فعلی محصولات کشاورزی استان در حد پتانسیل و توانمندی‌های استان نیست، افزود: جا دارد با ارائه راهکارهای تخصصی، چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه صادرات محصولات کشاورزی همچون کمبود منابع مالی، ناکافی بودن سهم تسهیلات پرداختی به بخش صادرات محصولات کشاورزی، بالابودن نرخ سود و کارمزد خدمات بانکی و تجهیزات نامناسب حمل و نقل در مورد کالاهای فاسد شدنی، از بین برود و با همکاری ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی در جهت توسعه این بخش از صادرات و کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی گام‌های بلندتری برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز